Modellen ble utbedret, men norsk ekspert mener at det ikke er bra nok.
Modellen har vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013, skriver Teknisk Ukeblad.
Den alvorligste skjedde i 2009. Alle 16 omkom da en tidligere versjon av helikopteret som havarerte i dag, styrtet i sjøen utenfor Peterhead i Skottland.
Flere av ulykkene var knyttet til materialtretthet i hovedgirkassen.
I 2014 fikk helikoptermodellen en ny løsning som skulle hindre flere ulykker. Alle maskiner fikk en nydesignet hovedaksling som er glattere, tykkere og har bedre smøring.
Norsk ekspert: – Ikke bra nok
Da den nye løsningen ble presentert, sa sjefingeniør Jan Erik Syljeset til Teknisk Ukeblad at han var langt fra beroliget over det han så. Han påpekte at det er uheldig å plassere en sveis i et område med store belastninger.
Selv om det er for tidlig å si noe sikkert om årsaken til ulykken fredag, er han opprørt.
– Jeg kan ikke se at det nye designet har forbedret drivakslene i vesentlig grad. De lager akselen med samme sveiseskjøt i veldig utmattingsbelastet område i akselen, sier Syljeset som er pensjonert sivilingeniør og turbindesigner.
Han legger til at dette kun er klassisk kunnskap om problemer i roterende maskiner.
Norne-ulykken
Det har ikke vært dødsulykke med offshorehelikoptre i Norge på 19 år. Norne-ulykken i 1997 krevde tolv liv. Også dette var et helikopter av typen Super Puma, men en eldre versjon.
Et AS332 L1 fra daværende Helikopter Service havarerte på vei fra Brønnøysund lufthavn til oljeproduksjonsskipet «Norne».
Ifølge havarikommisjonen var den direkte årsak til ulykken at det hadde oppstått flere utmattingssprekker i en akselhylse i hovedgirboksens høyre inngående akseltapp. (©NTB) (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.