Innregistrering av et fly i Danmark kan koste opp mot en million kroner mot bare 15.000 kroner i Norge, hvor flyeiere er bedre beskyttet mot konkurs, skriver check-in.dk.
Dermed er det enorm økonomisk forskjell på om registreringsbokstavene starter med OY-, SE- eller LN- når SAS mottar nye og brukte fly som avløsere for MD-80-flyene eller som supplement til den eksisterende flåten.
I Sverige er registreringsavgiften én prosent av flyets verdi. Dermed koster innregistreringen av et langdistansefly med en listepris på 1 milliard kroner altså 10 millioner svenske kroner. I Danmark koster det 0,1 prosent - altså vil det koste en million å registrere det samme flyet. Mens i Norge kan man nøye seg med 15.000 kroner, uansett hva flyet måtte koste.
Det er ikke bare beløpene som er vidt forskjellige og gjør Norge langt mer attraktivt for SAS å ha sine fly innregistrert i. Ved å velge det norske LN-registeret, får man som eier av flyet også en mye bedre juridisk beskyttelse enn tilfellet er i Danmark og Sverige.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.