- Jeg tror ikke værforholdene var slik i den høyden han var i - 38.000 fot - at det kunne forårsaket en ulykke. Riktignok kan det være litt turbulens, spesielt over Alpene, men da gjerne i lavere høyder. Dersom været skulle ført til noe problemer, må det i så fall ha vært ising av et alvorlig slag, men det var jo heller ikke varslet, sier han til NTB tirsdag kveld.
Doktor Paul Williams som forsker på atmosfære og klima ved University of Reading i England, sa til BBC at det er usannsynlig at værforholdene har spilt en rolle i ulykken, basert på tilgjengelig informasjon.
- Ifølge varslet var det bare litt turbulens i klart vær på flyruten, men ikke utover det normale og ikke noe som et moderne passasjerfly ikke skulle kunne takle under normale omstendigheter, sa han.
Gram ønsker ikke å spekulere i hva som kan være årsaken til ulykken, men peker på flere scenarioer.
- Det er naturligvis dette med en terrorhandling. Det kan også være tap av oksygen i cockpit og kabin. Eller det kan være en plutselig alvorlig teknisk hendelse som fører til at de får kontrollproblemer med flyet og får hendene fulle med det slik at de ikke får sendt noen nødmelding, sier han.
Les mer om flystyrten her:
Flyet falt til 6.000 fot på 8 minutter
- Ingen tegn på terror mot flyet
- Det er ikke særlig fristende å sette seg på et fly akkurat nå
Airbus-ekspert: - A320 er en trygg flytype (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.