Finansdepartementet har i dag fattet vedtak om å utsette iverksettingen av flypassasjeravgiften, ifølge en melding torsdag
– Flypassasjeravgiften blir innført slik Stortinget har bestemt, men utsettes til 1. juni, sier finansminister Siv Jensen i meldingen.
- Vi fastholder at flypassasjeravgiften og fritaket for transfer ikke utgjør statsstøtte, og at ordningen slik vi ser det ikke er notifikasjonspliktig til ESA. Når ESA likevel vil behandle saken og lover å komme med en avgjørelse raskt, mener vi det mest fornuftige er å utsette avgiften. På den måten unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, sier hun.
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2016 vedtok Stortinget å innføre flypassasjeravgift. Stortinget forutsatte at avgiften skal tre i kraft 1. april 2016, men ga departementet fullmakt til å iverksette avgiften.
Les mer: LO sier nei til flypassasjeravgift og NRK: Norwegian og Widerøe skrur opp prisene
I forbindelse med høringen av flypassasjeravgiften ble det hevdet at avgiften er i strid med EØS-avtalens statsstøtteregelverk. I forrige uke besluttet EFTAs overvåkingsorgan (ESA) å ta saken til behandling.
Bakgrunn:
NHO Luftfart venter skrinlagt flyavgift etter ESA-refs
ESA: Flypassasjeravgiften kan være ulovlig
ESA har gitt uttrykk for at de raskt kan vurdere de statsstøtterettslige sider. Det er allerede etablert dialog mellom ESA og Finansdepartementet.
- Å avvente en beslutning fra ESA vil trygge avgiftsgrunnlaget og sikrer at avgiften kan iverksettes uten risiko for at eventuell støtte må kreves tilbakebetalt, sier finansministeren.
Handels- og servicenæringsorganisasjonen Virke har vært negative til innføring av flyseteavgiften fordi den kan ha svært negative konsekvenser for distriktene, det er en lite effektiv miljøavgift og at det påvirker konkurranseforhold. Virke mener regjeringen nå har mulighet til å droppe hele avgiften
Ønsker hele avgiften skrinlagt
- Vi har hele tiden sagt at den foreslåtte passasjeravgiften er distriktsfiendtlig, konkurransevridende og ikke har noen miljøeffekt. En samlet bransje har vært motstander av avgiften fra første stund og vi håper dette er et skritt i retning mot at hele avgiften skrinlegges, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i en e-post til DN.
Tidligerer har det blitt kjent at Norwegian vil justere opp prisene på flybilletter etter 1. april, som følge av avgiften.
- Vi legger ikke på passasjeravgift nå som den er utsatt. Prisene vil justeres i lys av utsettelsen, tilbud og etterspørsel og konkurransebildet for øvrig, skriver Sandaker-Nielsen.
- Det at avgiften nå blir utsatt er noe vi har forventet i og med at ESA har vært krystallklare på at avgiften ikke kan gjennomføres i Norge. Vi ser på dette som et første steg på at avgiften ikke blir noe av, sier pressekontakt Cathrine Myhren i SAS til DN.
- Dårlig idé
- Dette viser at det er en dårlig ide å innføre fiskalavgifter på sene nattetimer for å få statsbudsjettet til å gå opp. Dette bør være en tankevekker for regjering og Storting, sier samfunnspolitisk direktør Harald J. Andersen i Virke i en melding torsdag.
En samlet reiselivsbransje og næringsliv med NHO i spissen har også tidligere uttalt seg sterkt kritisk mot avgiften.
- Den viktigste fjellvettregelen er at det ER ingen skam snu. Det finnes mange gode måter å hjelpe miljøet på og tiltak som virker, sa administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv til DN i forrige måned.
Les også: - Alle vet at det er et fem på tolv-forslag
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ment avgiften er galskap og omtalte den som en "tomseteavgift" i en DN-kronikk tidligere i år.
Følg markedet på DN Investor
Les også:
Norges Bank: Flere utbygginger enn ventet kan bli satt i gang
Citi: - En krise er underveis. Den kommer nå
Boligprisene skal rett opp - med ett unntak (DN+)
Dersom den nye prognosen slår til skal oljeprisen opp 25 prosent - og deretter opp 20 prosent til
Se DNtv: