Den tyske flygiganten Lufthansa vil utvide samarbeidet med SAS, og stenger ikke døren for et fremtidig kjøp.
Det sier Lufthansas markedssjed Götz Ahmelmann i et intervju med den svenske avisen Dagens Nyheter torsdag.
Han sier at det "for øyeblikket" ikke er aktuelt å kjøpe SAS, men lukker ikke døren for en overtagelse om noen år.
- Man vet naturligvis aldri hva som skjer om to tre år. Vår bransje endrer seg raskt, sier Ahmelmann.
Vårt største marked
Han sier at det skandinaviske markedet er svært viktig.
- Det er vårt største marked i Europa. Det vokser og har mange forretningsreisende, sier han.
Ahmelmann har fulgt SAS-krisen nøye, og er imponert over spareplanen som ble banket gjennom på overtid mandag. Etter en drøy ukes intensive forhandlinger skrev de danske kabinansatte endelig under på avtalen med arbeidsgiveren, og det kriserammede flyselskapet unngikk konkurs.
- Det er som en ny start. Det er ikke mange selskap i vår bransje som har lykkes med å komme i havn med en sånn avtale. Det skaper forutsetninger for fremtiden.
- Sliter Lufthansa med samme problem?
- Ja, vi befinner oss i en lignende prosess. Alle i Europa kjemper med hard konkurranse og prøver å kutte kostandene, sier han.
Enda flere synergier
SAS samarbeider allerede med Lufthansa gjennom Star Alliance, som ble opprettet for 15 år siden.
Oppkjøpsryktene rundt SAS og Lufthansa har versert i en tiårsperiode. For fire år siden skal Lufthansa ha vært klare til å kjøpe SAS, men så kollapset Lehman Brothers og verden befant seg i en akutt finanskrise. Nå har SAS igjen blitt en attraktiv oppkjøpskandidtat etter krisepakken.
- Kjøper man et selskap kan man oppnå enda flere synergier, sier Lufthansa-toppen.
Han understreker at et eventuelt kjøp forutsetter at SAS-eierne vil selge:
- Når det gjelder SAS vet vi inte hva eieren tenker.
Ikke alene
SAS er deleid av de skandinaviske statene, som lenge har forsøkt å kvitte seg med SAS.
Den norske næringsministeren Trond Giske sa senest i forrige uke at SAS fortsatt er til salgs, men at det var vanskelig å finne kjøpere i dagens marked kombinert med at SAS ikke tjener penger. Også den svenske næringsministeren har kommet med lignende uttalelser.
Lufthansa er ikke det eneste flyselskapet som nå viser interesse for SAS.
Nyhetsbyrået TT skrev tirsdag at selskaper fra ulike arabiske land og Kina har vært interessert i å kjøpe SAS: Kina har vist interesse for SAS
Les også:
- Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian
<b>Så mye tjener SAS-ansatte - så mye må de ned i lønn</b>
<b>- Ikke imponerende hva SAS har fått ut av de spareplanene som er gjennomført</b>
<b>SAS-flygere må jobbe seks av åtte helger</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.