(LONDON:) - Det vil bli mange flere flypassasjerer med spesielle behov de neste årene, sa direktør Paul Priestman i Priestmangood på World Low Cost Airlines Congress i London onsdag.

Priestmangood designer fly-, tog- og romfartsinteriør, og har kunder som Qatar Airways, United, Thai og South African Airways i sin kundeportefølje. Selskapet var det første som utviklet såkalte flatbeds ombord i fly, og de er også ansvarlige for ultraluksusinteriøret på Qatar Airways' første- og businessklasse.

- Her får man all tenkelig luksus som er mulig å oppdrive, med egne luksusbad og en romslig bar på Upper deck. Målet er å gi flypassasjerene en opplevelse av å være på et hvilket som helst førsteklasses hotell rundt omkring i verden - bare med den forskjell at man befinner seg i luften på vei fra ett sted til et annet, sier Paul Priestman.

Særpreg er også alfa og omega, understreker han.

- Når du kommer ombord i et fly skal interiøret gjenspeile flyselskapets egenart. Vi har designet flyinteriør for flyselskaper over hele verden, og alle har sine spesielle ønsker. Blant annet er farge- og materialvalg viktig. Og selv om vi innimellom bruker rimelige materialer fordi flyselskapene skal spare penger, kan små detaljer skape en eksklusiv følelse. Et skai-sete kan for eksempel se veldig dyrt hvis designet er riktig, sier Priestman.

Å skape en luksuriøs følelse er likevel bare en del av jobben, påpeker han.

- Det handler om mye mer om luksus. Det handler om å designe interiør som er lett å vedlikeholde, dessuten må det være praktisk.

I dag viste Priestman frem en video av et sete han tror blir svært viktig i årene som kommer: Et flysete som kan løsnes fra rammen og brukes som en slags rullestol til og fra flyets utganger og toalettet - til god hjelp for kabinansatte som må håndtere eldre, syke og svært overvektige personer på flyvningen.

- Vi må ta innover oss at det blir mange flere passasjerer som har slike behov fremover. Mange må faktisk bæres ombord! Vi designere må hjelpe til i den prosessen, for å unngå at fly blir forsinket, sier han.

Han peker på at god design både skal se fint ut og løse mange praktiske problemer,

At lavprisflyselskapene nå satser mer og mer på businessreisende skaper også nye utfordringer for designerne.

- Vi har begrensede rammer å jobbe ut fra, men det er utrolig hvor mye lys betyr. Godt lys i kabinen kan få alt til å se større ut, i tillegg til at det skaper en avslappende stemning. Og selv om setene ikke kan gjøres større, hjelper det mye å kunne heve armlenene og endre designet. Ofte kjenner du jo godt sidemannen din godt, sier Paul Priestman.

Les også på dn.no nå:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.