Schibsted-eide «Bon Coin» er Frankrikes svar på Finn.no, og i slutten av mai ble en global konkurrent født - skreddersydd for pengesterke mennesker som liker å kjøpe og selge ting.

Franske utviklere har brukt to år på å utvikle appen og nettstedet Oraxy, som ble lansert 20. mai. Basert i Frankrike, men beregnet på rikinger over hele verden, skriver Nice Matin.

Allerede fra starten av lå det ute fem luksusyachter med en prislapp på over 100 millioner euro på siden. Rådyre herskapsboliger, privatfly, armbåndsur og diamanter til svimlende priser kan også fås kjøpt på nettstedet som allerede blir kalt «Milliardærenes Finn.no».

Men ikke tro at alle har tilgang til Oraxy. Inngangsbilletten til å kjøpe og selge luksusting er riktignok gratis, men for å bli akseptert som medlem må du igjennom en streng prosess med verifikasjon av både identitet og inntekt.

Tjener du ikke minst 10 millioner dollar i året får du avslag på søknaden.

Hensikten er å skjerme medlemmene og tilby høy sikkerhet, sier Isabelle Delage i Oraxy til Nice Matin.

De ultrarikes «markedsplass»

Hun understreker at også de ultrarike har behov for en «markedsplass» der de kan kvitte seg med dyre luksusvarer de ikke lenger har behov for eller kjøpe brukte luksusting av andre.

Oraxy lover full diskresjon og tilbyr også hvert medlem en personlig assistent som kan representere dem ved transaksjoner.

Oraxy tjener penger på virksomheten ved å ta en liten kommisjon hvis salget går i orden - ellers er medlemskapet gratis for alle kunder.

- Vår rolle er utelukkende å være et bindeledd mellom kjøper og selger, sier Delage.

Luksusnettstedet er det første i sitt slag, og trendanalytiker Ståle Økland sier at de gjør smart i å gå globalt allerede fra starten:

- Man henvender seg til en spesiell målgruppe. Det er ikke så mye folk med så mye penger i ett land, men luksusmarkedet er et internasjonalt marked. Selv om man begrenser markedet til ett segment treffer man likevel mange når man går ut globalt, sier Økland til DN.

- Eksklusivt vip-område

At nettstedet er lukket for «folk flest» kan ha to årsaker, tror han.

- Målet kan være å gjøre det til et eksklusivt vip-område for en liten del av befolkningen. Men det kan like gjerne tenkes at de som står bak Oraxy kun vil beskytte de rike medlemmene, slik at ikke hvem som helst kan komme inn og snoke, sier trendanalytikeren.

Han ser ikke bort fra at de superrike kan ha behov for en slik markedsplass der de kun kommer i kontakt med andre superrike:

- Superluksussegmentet er noe for seg selv. En del av disse folkene bruker klokker og sko av merker ingen har hørt om, rett og slett fordi det er så dyrt at det er helt utilgjengelig for folk som ikke har masse penger. Men de kjøper og selger ting, de også - og på Oraxy møter de folk som seg selv, med de samme interessene, sier Ståle Økland.

Les også:

Tre grunner til at oljeprisen kan nå 70 dollar fatet  

- Et kraftig negativt sjokk som har truffet økonomien

Nye tall: Oljeinvesteringene vil falle også neste år

Se DNtv:

Tredemølla hjelper deg ikke i høyfjellet
Tormod Granheim har snart besteget alle Alpe-fjell over 2000 meter. Grunnlaget for god høyfjellsform kan legges i nærmeste oppoverbakke.
02:14
Publisert:

Ny utgave av DN-podkasten «Finansredaksjonen»:

 

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.