Kleven Verft, som vanligvis leverer spesialfartøyer til olje- og fiskebransjen, håper med dette å kapre et nytt marked innen luksussegmentet.
Kjøper av luksusyachten er Graeme og Robyn Hart frå Auckland, New Zealand.
59-årige Greame Hart regnes som New Zealands rikeste person, med en personlig formue på oppimot 50 milliarder kroner.
- Dette er et svært spennende prosjekt for oss. Vi har vært rundt på verftet og ombord i fartøyet, og jeg er svært godt fornøyd med Kleven Verft og det arbeidet som har blitt gjort her så langt, sier Graeme Hart til Vikebladet.
– Prosjektet viser at vi også kan levere innen dette helt spesielle markedet. Det er spennende tider, sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven i en pressemelding.
Kjøpesterk
Oppkjøp og fusjoner er Harts spesialitet. Han har bygget opp formuen gjennom å kjøpe opp lavt verdsatte selskaper, som han har restrukturert og solgt videre. De senere årene har han konsentrert mye av virksomheten rundt produskjon av papir- og pappemballasje, blant annet til drikkevarer og mat.
Globalt er det bare svenske Tetra Laval som større enn Hart.
Det meste av Harts verdier forvaltes gjennom hans private investeringsselskap Rank Group Ltd.
Sjelden opptreden
Ekteparet Hart var personlig til stede da yachten ble sjøsatt i Ulsteinvik lørdag.
Greame Hart er notorisk kjent for å sky oppmerksomhet, og holder seg helst utenfor medienes søkelys.
Men med en yacht som er over hundre meter lang er det ikke enkelt å unngå oppmerksomhet. Sjøvante Hart opplyser at han har fulgt byggeprosessen tett, siden Kleven ifjor fikk kontrakten.
– Dette er et svært spennende prosjekt for oss. Vi har vært rundt på verftet og ombord i fartøyet, og jeg er svært godt fornøyd med Kleven Verft og det arbeidet som har blitt gjort her så langt, sier Hart i pressemeldingen Kleven har sendt ut.
Hverken verftet eller Hart opplyser hvor mye skipet koster, men lokale medier snakker om en pris mellom 300 og 400 millioner kroner.
200-300 mennesker møtte lørdag opp til sjøsettingen, der Kleven bød de fremmøtte på kaffe, vafler, pølser og brus.
Tøffe farvann
Men Hart og Kleven letter litt på sløret når det gjelder skipets egenskaper. Yachten er nemlig ikke bygget for å ligge å duppe i kjendishavner rundt om i Middelhavet.
Det presiseres fra verftet og Hart at skipet, som beskrives som et spesialfartøy, er konstruert for å være «svært robust og sjødyktig», særlig godt egnet for lengre ekspedisjoner i tøffe farvann», men samtidig «luksuriøst».
Skipet er designet av Marin Teknikk i Herøy, som har lang tradisjon med å samarbeide med Kleven.
Nå som skroget er sjøsatt gjenstår arbeidet med å fylle skipet med alt som trengs. Skipet vil få navnet Ulysses når det endelig overleveres Hart våren 2015.
Navnet er hentet fra gresk mytologi, fra den antikke greske kongen Odyssevs. Odyssevvs var kjent for sin list og snarrådighet, og for ti ti årene han trengte for å seile hjem etter å ha overlistet trojanerne med å gjemme de greske soldatene i en stor hest bygget av tømmer.
Turen fra Ulsteinvik til Auckland bør med dette toppmoderne skipet gå adskillig raskere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.