For femte år på rad satte Rolls-Royce ny salgsrekord i 2014. 4.063 blier ble levert ut til velhavende kunder ifjor, noe som er en vekst på 12 prosent fra året før.
Salget er det høyeste i merkets 111-årige historie, og ifølge produsenten er de nå ledende innen det som kalles super-luksus-segmentet, som betyr en pris på minimum 200.000 euro. Siden 2009 har salget firedoblet seg.
-Resultatet bekrefter av vår strategi med en balansert, bærekraftig og lønnsom vekst virker og at Rolls-Royce fortsetter som verdens ledende luksusmerke, sier Rolls-Royce-sjef Torsten Müller-Ötvös i en pressemelding.
Rolls-Royces største marked er i USA. Det Nord-Amerikanske markedet hadde en vekst på 30 prosent ifjor, fulgt av Midt-Østen med 20 prosent vekst, og Europa med hele 40 prosent vekst.
Bilmerket har nå hele 127 forhandlere, og satser på videre vekst også i år.
Salget var drevet av høy etterspørsel etter modellen Ghost Series II, som ble lansert i november, i tillegg til Wraith, som hadde sitt første fulle salgsår. Den opprinnelige modellen Phantom er fortsatt merkets spydspiss.
Les fra DNs prøvekjøring av Phantom: Rullende luksus til fem millioner
Også merkets divisjon for individuell tilpassing, "Bespoke", hadde et rekordår ifjor. Majoriteten av kundene satte et personlig preg på bilene sine via dette programmet, noe som har skapt 200 nye arbeidsplasser det siste halvannet året.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.