Mye står på spill etter at morselskapet i båtdivisjonen, Johs Lunde Marine Group, gikk konkurs mandag.

Igår fulgte flere datterselskaper i Johs Lunde Marine Group etter morsselskapet og ble slått konkurs, skriver Dagens Næringsliv.

Dette utløser tap og garantikrav for flere hundre million kroner mot Lundes selskaper.

I løpet av de siste 10-15 årene har forretningsmannen og gründer Johannes Lunde (42) bygd opp et infløkt forretningsimperiom bestånde av mer enn 110 forskjellige selskaper som er tett vevd sammen gjennom garantiforpliktelser, krysseierskap og felles bankforbindelser.

Startet hos farfar
Lunde startet opp i grønnsaksbutikken til farfaren i niende klasse, og etablerte Johannes Lunde Transport & Spedisjon som 19-åring i 1987. Etterhvert har han engasjert seg i alt fra ishockey, kaffe, rally, vinimport og omfattende eiendomsutvikling til reklame, treningssenter og dekkforretninger.

Ifølge det DN erfarer har bankforbindelsen Nordea lenge vært bekymret for engasjementet i Lunde Gruppen.

Ved utgangen av 2009 hadde Lunde Gruppen nær 1,4 milliarder kroner i bokført gjeld.

- Det er et komplisert nettverk der alt går på kryss og tvers. Det er vanskelig å få oversikt. Hverken du eller jeg ville kjøpt aksjer her, fastslår bostyrer i konkursen til Johs Lunde Marine Group, Fredrik Bie, overfor DN.

Les også: Ny, stor båtkonkurs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.