Surroundlyd i hjemmekinoen er ikke noe nytt. Det har lenge vært en kjensgjerning at ekte hjemmekino trenger en senterhøyttaler i tillegg til to foran, to bak og en subwoofer til basseffektene. Deretter fikk vi 6.1-lyd med en ekstra bakre senterhøyttaler, som siden ble utvidet til 7.1 med to par bakhøyttalere. Prinsippet om 360 graders lyd er med andre ord opplest og vedtatt.
I det siste har man også tatt steget opp i høyden. Ved å benytte høyttalere i taket over lytteposisjon får man også frem høydeperspektivet på lydsporet, og en mye mer nøyaktig og omsluttende «boble» av lyd, hvor takhøyttalerne bidrar til å binde sammen lydbildet på en mer realistisk måte. Atmos åpner for en mer nøyaktig panorering av lydeffektene i et tredimensjonalt rom. Objekter i lydbildet høres ut som nettopp det, hengende i luften, i stedet for at lyden låter som den kommer fra hver enkelt høyttaler.
Hva er utfordringene med Atmos?
Men det er ikke bare problemfritt. Det mest åpenbare er at mange vegrer seg for å fylle rommet med enda flere høyttalere. Ytterligere to eller fire takhøyttalere i tillegg til et fullt surroundoppsett går ikke bare på lommeboka løs – det er også en stor utfordring å integrere i et ellers minimalistisk hjem. Av den grunn er Atmos gjerne forbeholdt de som er heldige nok til å ha et eget hjemmekinorom, og som dermed kan holde dagligstuen fri for bokser.
Virtuelle høydekanaler
Det er her Atmos-aktiverte fronthøyttalere (Atmos Elevation) kommer inn. I stedet for å montere Atmos-høyttalere i taket, er Atmos-kanalene innfelt i toppen av fronthøyttalerne. Høyttalerelementene peker skrått oppover, og idéen er at lyden projiseres opp i taket og deretter reflekteres ned mot lytteren. Resultatet vil høres ut som om lyden kommer fra oven, uten behov for å installere høyttalere i taket.
Utfordringer med virtuell Atmos
Det er ikke bare bare å vinkle lyden opp mot taket og håpe at den skal sprette ned igjen like hel og på rett sted. For det første vil det alltid være noe lyd som lekker rett frem fra høyttalerne, uansett hvor vinklet de måtte være. Dette vil potensielt kunne ødelegge for illusjonen av høyde.
Og i tillegg til at ulike tak reflekterer lyden ulikt, har man utfordringen med spredningen av lyden. Når lyden treffer taket vil den reflekteres ned på lytteren til flere ulike tidspunkt. Dette i motsetning til takmonterte høyttalere, som er langt mer punktartet og som dermed treffer øret mer faseriktig.
Med alt dette i tankene er vi spent på å finne ut av hvor bra Atmos Elevation-høyttalere fungerer i praksis.
Pioneer S-FS73A
Ikke helt på høyde
Disse høyttalerne forsøker å gi lyd i høyden med innebygde Atmos-kanaler. Det er ikke optimalt, og lyden generelt burde vært bedre.
Med den nye 73A-serien har Pioneer satset på virtuelle høydekanaler med Atmos Elevation, og henvender seg dermed til hjemmekinoentusiaster som ikke ønsker å fysisk montere høyttalere i taket.
Det funker til en viss grad, men ikke nok til at vi helt ser at man bør bruke 13.000 kroner på fronthøyttalerne alene. For det er ikke i nærheten av ekte takhøyttalere, og lydkvaliteten i høyttalerne for øvrig er ikke god nok til å gi de store opplevelsene.
Lyden er ikke åpen nok, sangstemmer og dialoger blir litt mumlende, og tonene i bassområdet er ulne. Det finnes klart bedre og billigere høyttalere. For eksempel ved å bygge et anlegg rundt Tannoy Revolution XT 8F, som til 26.500 kroner uten subwoofer spiller ringer rundt Pioneer-høyttalerne.
Klipsch RP-280FA
Atmosfæren eksploderer
Med innebygd Atmos-lyd satser Klipsch på eksplosive opplevelser også i høyden. Og for et trøkk!
Ved å lydisolere kabinettet rundt Atmos-elementene tvinger Klipsch lyden opp i taket, slik at man faktisk føler at lyden kommer ovenfra. RP-280FA gir dermed en mer overbevisende Atmos-følelse enn vi hadde trodd fra dette prinsippet, som faktisk kan være et alternativ for folk som vil oppleve tredimensjonal lyd i høyden, men plent nekter å installere høyttalere i taket. Vær imidlertid klar over at du går glipp av den helt ekte varen, som takmonterte høyttalere gir.
Klipsch-systemet byr ellers på ganske så ekstreme film- og musikkopplevelser, med et lydtrykk som få andre kan stille opp mot. Senterhøyttaleren er enormt fet og subwooferen likeså, og systemet kan også spille lavt uten problemer.
Men du betaler for moroa, for du kan kjøpe de gulvstående RP-280F uten Atmos og senterhøyttaleren RP-450CA og dermed spare 16.500 kroner. Det gir deg råd til å kjøpe noen skikkelige takhøyttalere for enda bedre lyd, og samtidig ha masse penger til overs til å hamstre filmer og plater!
Les flere tester fra DN her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.