Mat for folk på farten har vært den viktigste vekstdriveren i kioskbransjen, mens tradisjonelle kioskvarer har vist en fallende kurve.

Nå ruller Reitan-familiens kioskvirksomhet ut hurtigmatkjeden Northland på strategiske knutepunkter med høy gjennomstrømming av folk.

– Vi ønsker å rendyrke mat- og drikkeopplevelsen. Dette vil ikke bli noen landsdekkende kjede, men være en spesialutviklet kjede for flyplasser og jernbane, sier Magnus Reitan som er toppleder i Reitan Convenience .

I tillegg til 7-Eleven og Narvesen

Lillebror Reitan mener Northland utfyller de to andre kjedene 7-Eleven og Narvesen.

– Her skal vi bruke norske råvarer, kortreist mat og tilby sunne måltider.

Les også:
Reitan tar 363 millioner i utbytte  
- Et høydepunkt å si nei til å kjøpe Ica

Norsk ost og skinke, norske grønnsaker i sesongen og surdeigsbrød er noen av stikkordene når Reitan forsøker å differensiere kiosksegmentet.

Gardermoen

Første utsalgssted åpner i Stavanger senere denne måneden. Senere kommer kjeden også på den nye Pir Nord som er en av de mange nye spisestedene på den utvidede terminalen på Gardermoen.

– Før vi åpner må konseptet testes ut. For oss er det alltid morsomt å jobbe med nye konsepter. Fremtiden vil vise hvor mange utsalgssteder vi får, sier Reitan.

Mens erkekonkurrenten Norgesgruppen har kjøpt seg opp i Dolly Dimple’s og Kaffebrenneriet, har Reitan-familien skygget unna restaurantvirksomhet.

– Vi har sterke nok konsepter som det er. Vi tror på å tenke på få ting om gangen, sier Reitan.

Les også: 
Narvesen bedt om å ikke selge Charlie Hebdo

 

DN PLAY: Hørt om fåikøl?

Hørt om fåikøl?
Se bryggerimesteren på Kinn lage fårikål med eget øl.
04:00
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.