2014 ble et kullsvart år for Malaysia Airlines, som ble rammet av to flyulykker: Først forsvant et Boeing 777-fly med rutenummer MH370 8. mars fra radaren på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Fortsatt har man ikke funnet en eneste vrakrest fra flyet, og hendelsen anses som et stort mysterium.
17. juli ble et annet Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines skutt ned over Ukraina, da flyet med rutenummer MH017 var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Man vet fortsatt ikke om det var ukrainske soldater eller russiske separatister som sto bak nedskytingen.
Malaysia Airlines er nå tilsynelatende i så store økonomiske vanskeligheter at det har vært nødvendig å legge ut 16 langdistansefly til salgs, blant annet samtlige seks A380-fly, skriver Check-in.dk.
Flere aktuelle kjøpere
Før helgen tiltrådte tidligere Aer Lingus-direktør Christoph Mueller som ny toppsjef i det kriserammede flyselskapet - og allerede fra starten av må han gå knallhardt til verks for å sikre Malaysia Airlines' overlevelse.
Et av de første skrittene er å prøve å selge eller leie ut deler av den omfattende flåten av langdistansefly som selskapet har. Det skriver Leeham News & Content, som er tett på flymarkedet.
Utenom de seks A380-maskinene som han vil kvitte seg med, er fire Boeing 777-200 på salgslisten. Disse kan bli solgt umiddelbart, noe som også er tilfellet med to fraktfly og fire A330-200F fra datterselskapet MASkargo.
Flere kilder mener australske Qantas Airways eller British Airways kan være interesserte i å ta over de seks superflyene fra Airbus, som hos Malaysia Airlines er innrettet med i alt 494 seter i en tre-klassers konfigurasjon. Turkish Airlines kan også være en aktuell kjøper. Man utelukker imidlertid at Emirates eller Singapore Airlines vil ha interesse av å kjøpe brukte A380-fly.
Les også: Han skal redde Malaysia Airlines
«Good night, Malaysian three seven zero» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.