Den er diger. Nei, den er enorm! Den blankpussede M-en laaangt der fremme på panseret er noe å styre etter. En Maybach 57 er som navnet antyder 5,7 meter lang, veier nærmere tre tonn og er spekket med all mulig tenkelig og utenkelig luksus.
Tregt marked
Maybach er DaimlerChrysler-konsernets svar på Rolls-Royce. En håndbygget bil i ultraluksusklassen som skal tilfredsstille de mest kresne av statsledere, oljesjeiker og andre som søker det ypperste av komfort på fire hjul.
Så langt har markedet vært svært tregt. Ifjor solgte Maybach omkring 500 biler globalt, mens målet var 1000 biler.
Hittil er det ikke solgt en eneste Maybach i Norge, så her er det altså mulig å ta innersvingen på naboen.
Kjapp
Så fort man blir vant til størrelsen er det ikke noe problem å ratte rundt på landeveien. Riktignok er bilen først og fremst bygget for komfortkjøring, men det er ikke noe problem å gi på litt i svingene. Bilen ligger som støpt på veien, selv om den ikke innbyr til spesielt sportslig kjøring.
Men er det altså ikke fra førersetet at denne bilen best beskrives. Eieren sitter stort sett bak og passer champagnekjøleren. I den «vanlige» 57-modellen er det riktignok ikke mulig å legge setene helt ned som på første klasse i et fly, men i den lange versjonen - 62 - er det mulig å strekke seg helt ut slik at eieren kan ta seg en lur på vei hjem.
Tilleggsutstyret
Morsomst med Maybach er utstyrslisten.
Den som legger vekt på uforstyrrede samtaler, bør anskaffe en skillevegg mellom for- og baksete. Prisen er 323.840 kroner enten glasset er klart eller farget. Og vil du først transporteres mest mulig uforstyrret må du nesten også ha orginale gardiner til sidevinduene bak (gardin i bakvinduet er standard). De koster 33.040 kroner. Og selvsagt kan man få egenkomponert lakkfarge (262.685 kroner), eller logo på nakkestøtteputene (71.933 kroner for fire).
Mange viktige menn er bekymret for sin sikkerhet. Da er det kjekt å kunne pansre bilen. Riktignok leveres Maybach «bare» som «Security»-modell med Nato-betegnelse B4, og ikke i B7 «High Security», som Kjell Magne Bondeviks bil. Pristillegg: 1.648.630 kroner, takk.
Det eneste som det er vanskelig å få oppgitt noen eksakt pris på er den 18 karats standartholderen på panseret. Den avhenger av dagens gullpris.
Tipunktssjekken
Lese mer om bil? Her er alle DNs biltester(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.