«Der det er to Venstre-folk, er det alltid tre meninger».

Dette ordtaket kjenner jeg meg igjen i. Og jeg tror det gjelder for mange gründere – meg inkludert. Ofte klarer jeg ikke å bli enig med meg selv om hva jeg mener.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

 

Etter mitt første møte med gründermiljøet for to år siden, har jeg vært svært bevisst på å ta til meg råd.

Jeg har sugd til meg kunnskap som en svamp. Jeg tar initiativ til å prate, stiller spørsmål og søker kunnskap fra dyktige, erfarne mennesker.

Men basert på råd fra én mentor blir jeg overbevist om én ting, og i neste sekund blir jeg overbevist om noe helt annet.

De fleste andre jeg snakker med har flere tiår med erfaring. Selvfølgelig må jeg høre og stole på dem. Men når dyktige, erfarne menneskene gir deg motstridende råd, hvordan skal man vite hvilket av disse rådene man burde følge?

Jeg må nok skuffe deg – jeg har ikke svaret på det spørsmålet. Men kanskje du som aktiv mentor vil forstå hvorfor det kan virke som vi gründere ikke alltid hører på dine råd, og kanskje du som rådvill gründer kan dra nytte av ihvertfall noen av mine tips.

1. Forsøk å være så spesifikk som mulig når du søker råd

Som gründer i en oppstartsbedrift med svært begrensede ressurser, har man ofte mange ansvarsområder og må ta flere roller. Med mange baller i luften er det vanskelig å holde fokus.

Dette blir enda vanskeligere når man får råd som handler om noe helt annet enn det man for øyeblikket har fokus på. Usikkerheten og frustrasjonen tar fort overhånd. Mitt tips: Når du søker om råd, forsøk å være så spesifikk som mulig. Luk ut råd som ikke er direkte relevant til det du jobber med akkurat nå.

2. Vurder bakgrunnen til de som gir deg råd. Har de erfaring nok til å vite at dette er veien å gå?

Selv vier jeg mye tid til vurdering av de rådene jeg får. Mange skyter fra hofta uten å vie mye av sin egen tid til å sette seg i mine sko.

Folk vil alltid ha forskjellige meninger og gi forskjellige råd basert på hva de har erfart og det de vet har fungert tidligere, og ikke nødvendigvis det som passer best for ditt produkt og din oppstartsbedrift.

Råd er ikke alltid direkte overførbare på tvers av markeder og produkter. Mitt tips: Vurder hvem det er som gir disse rådene og hva slags grunnlag de har for å gjøre det. Be de forklare og utdype forslaget i detalj for å evaluere om det er noe hold i det de sier.

3. Man lærer mer av å feile enn av tingene man gjør riktig.

Noen ganger er det vanskelig å forstå viktigheten av det man blir rådet til uten å ha erfart det selv. Til tross for at du har hørt «ikke gjøre dette eller dette...» fra utallige kilder, er det mange feil jeg ikke har klart å la være å gjøre.

Noen ganger må man selv oppleve de grunnleggende feilene andre har gjort for å virkelig forstå. Men da har man ihvertfall lært, og vil definitivt ikke gjøre den samme feilen en gang til. Mitt tips: Ikke vær redd for å feile. Man lærer mer av dette enn de tingene man gjør riktig.

4. Ta heller kjappe avgjørelser enn riktige avgjørelser.

Det kan være tidkrevende å vurdere råd. Ta kjappe avgjørelser heller enn å bruke uendelig mye tid på å vurdere mulige strategier.

Om du gjør en feil, kanskje nettopp denne erfaringen kan hjelpe deg å forstå hva som er den riktige avgjørelsen. Avgjørelser basert på egne erfaringer vil føles riktigere enn avgjørelser basert på en annens erfaringer. Mitt tips: Ta heller kjappe avgjørelser enn riktige avgjørelser.

5. Vær sta. Stol på magefølelsen din.

De 97 prosent som ga opp, er ansatt av de tre prosentene som aldri ga opp.

Som gründer er man nødt til å være sta for å bli en av disse tre prosentene. Man kan ikke lytte til og tilfredsstille alle.

Problemet du løser er det du som kjenner best – nest etter brukeren, selvfølgelig.

Før en gründer har rukket å oppnå noe får de ofte høre at de er helt «høl i huet» og at de burde finne på noe annet, før de bruker for mye tid og krefter på en slik tåpelig idé. Hadde ikke gründeren vært sta, hadde det ikke vært noen Apple eller Spotify. Mitt tips: Vær sta. Stol på magefølelsen din.

Til slutt bør det nevnes at motstridende råd kan være et bra tegn. At du forsøker å skape noe som ikke finnes fra før, skyledes at det ikke finnes noe fasitsvar – hadde det gjort det, ville noen allerede ha gjort dette før deg.

Det du jobber med burde være nytt og innovativt og ikke noe åpenbart som enkelt kan lages av hvem som helst. Motstridende råd er en indikasjon på alle mulighetene som ligger foran deg.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Lager aksjeanalysens Spotify
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:23
Publisert:

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Amerikansk investor vil bygge norske arbeidsplasser - men får ikke bli

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.