Rakettvekst for matrest-appen Too Good To Go: Fra null til 750.000 brukere på tre år

Matrester er blitt millionbutikk for selskapet bak mobilappen Too Good To Go.

Økonom Natalia Heier er bruker av appen Too Good To Go som gjør det mulig å kjøpe billig og god hotellmat som ellers ville blitt kastet, her på Thon Hotel Spectrum.
Økonom Natalia Heier er bruker av appen Too Good To Go som gjør det mulig å kjøpe billig og god hotellmat som ellers ville blitt kastet, her på Thon Hotel Spectrum.Foto: Knut Egil Wang

Natalia Heier har nettopp vært og hentet formiddagsmaten sin på Thon Hotel Spectrum i Oslo – like etter hotellet er ferdig med frokostserveringen. Pakken har hun bestilt via mobilappen To Good To Go og er mat som ville blitt kastet hvis ikke Heier hadde bestilt den.

– Jeg begynte å bruke appen for cirka to år siden. Jeg synes det er et veldig godt konsept som sparer miljøet, sier hun.

Gjennom mobilappen Too Good To Go knyttes matprodusenter, butikker og spisesteder sammen med brukere som vil redde mat fra å ende opp i søppelkassen. Et måltid koster mellom 20 og 50 kroner og forhåndsbetales i appen. Too Good To Go tar en prosentandel av transaksjonen, mens utsalgsstedet sitter igjen med det resterende.

Maten leveres i en forundringspose som for eksempel kan inneholde bakervarer, matvarer fra dagligvarebutikker, frokost eller lunsj fra hoteller, eller middagsretter fra restauranter.

Bærekraftig

I Norge har selskapet siden oppstarten i 2016 «reddet» to millioner måltider. Den tosidige salgskanalen har også fått med seg over 1200 utsalgssteder og nesten 750.000 registrerte brukere over hele landet.

Det viser at det er stor vilje til å gjøre en innsats for miljøet når det tilrettelegges for det. Vi er stolte av at appen vår gjør det enklere å ta miljøvennlige valg, sier daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go Norge.
Daglig leder i Too Good To Go Ann-Kristin Raknes Pfründer er fornøyd med brukerveksten til selskapet.Foto: Didrik Linnerud Arnesen

Gjennom appen blir det reddet rundt 4500 porsjoner hver dag. Ifølge selskapet blir en tredjedel av all maten som produseres i verden kastet, redusert matsvinn kan være viktig både for klima og miljøet og selskapet må derfor sies å ha en bærekraftig profil.

– Vi liker å kalle det en vinn-vinn-vinn-situasjon. Vinn for partnerne våre som kutter kostnader, maten ville ellers bli kastet, så gir det mersalg, også har det en miljømessig gevinst å være med.

Thon Hotel Spectrum er et av de 1230 utsalgsstedene som selger overskuddsmat gjennom Too Good To Go. Daglig leder Stine Nordhaug sier frokostrester som egg, pølser, bacon, grønnsaker og brødskiver selges til brukere av appen.

– Vi gjør det av miljømessige hensyn. Det er også hyggelig å kunne tilby de som er i nærområdet en god lunsj til relativt lite penger. Siden vi startet opp i mai i fjor har vi reddet 1670 porsjoner med mat.

Millionbutikk

Too Good To Go har ikke bare reddet mange måltider, men har også levert overskudd hvert år siden oppstarten i 2016. I fjor omsatte selskapet for 6,6 millioner kroner – opp fra 3,3 millioner i 2017. Resultatet før skatt endte på 1,3 millioner kroner.

Too Good To Go Norge as, årsresultat 2018 (i MNOK) 2018 2017 Endring
Omsetning 6,6 3,3 101,8 %
Driftsresultat (ebit) 1,3 0,1 1512,5 %
Resultat før skatt 1,3 0,1 1512,5 %

Pfründer forklarer suksessen i Norge ved at man har nådd ut til mange ved å bruke lite ressurser. Selskapet har ikke lånefinansiert noe av driften.

– Grunnen til at vi har hatt så høy lønnsomhet i Norge er fordi vi har hatt ekstremt lave kostnader, kostnadene har vært på et nivå som ikke er bærekraftig på lang sikt.

I inneværende år har selskapet vokst fra ni til 14 ansatte og Pfünder tror de vil telle 20 ansatte innen utgangen av 2019.

– Skal vi vokse videre må vi investere i markedsføring og i ansatte, det vil påvirke bunnlinjen. Jeg tror vi kan nærme oss et overskudd mot slutten av året, men hovedfokuset på 2019 har vært å vokse, sier hun.

Selskapet sikter mot å redde 1,5 millioner porsjoner med mat i 2019.

– Den største begrensingen vår har vært kapasitet.

Nå jobber selskapet bak appen for å få med seg flere utsalgssteder.

– Akkurat nå har vi større etterspørsel enn vi har tilbud. Derfor skal vi nå gå i gang med en massiv kampanje for å få med oss flere partnere.

Ble først startet i Danmark

Too Good To Go ble startet i Danmark av flere gründere, deriblant Sophie Wiik (30) fra Bodø i 2015. Året etter satte hun seg på bussen fra København for å lansere den samme tjenesten i Norge, som en franchise av det danske selskapet.

Hun solgte sine rettigheter i To Good To Go Norge i mars i år til den internasjonale aktøren Too Good To Go Aps. Den internasjonale aktøren har forretningsvirksomhet i 12 land, hovedkontor i København og nesten 300 ansatte. Totalt har de mellom 12 og 13 millioner brukere.

Dagens Næringsliv har vært i kontakt med Sophie Wiik og administrerende direktør i Too Good To Go Aps Mette Lykke Ravn som ikke ønsker å kommentere verdien på transaksjonen, men bekrefter at Wiik fortsatt er aksjonær i Too Good To Go Aps.

Publisert 12. juli 2019, kl. 17.40Oppdatert 12. juli 2019, kl. 17.40
Ann-Kristin Raknes PfründerSophie WiikThon HotelsToo Good To GoBærekraft