DNB frykter ny helautomatisert form for svindel innen kort tid: – Det kan bli veldig omfattende

DNB stanset bedrageriforsøk for 1,2 milliarder kroner i fjor. Hjemmekontor og større grad av isolasjon som følge av koronakrisen har ført til at flere har latt seg lure, mener Terje A. Fjeldvær i DNB.

Hjemmekontor og isolasjon har gjort folk mer utsatte for sosial manipulasjon under koronakrisen. – Mennesker søker informasjon som underbygger meninger vi allerede har, og sosiale plattformer bruker algoritmer som forsterker dette. Når man i tillegg ikke har noen kritiske røster, så blir man sittende i et ekkokammer, sier Terje A. Fjeldvær i DNB.
Hjemmekontor og isolasjon har gjort folk mer utsatte for sosial manipulasjon under koronakrisen. – Mennesker søker informasjon som underbygger meninger vi allerede har, og sosiale plattformer bruker algoritmer som forsterker dette. Når man i tillegg ikke har noen kritiske røster, så blir man sittende i et ekkokammer, sier Terje A. Fjeldvær i DNB.Foto: Elin Høyland
Publisert 23. January 2021, kl. 07.04Oppdatert 24. January 2021, kl. 08.57
DNBTerje A. FjeldværDanske BankSvindelPhishing