Skiltet utenfor Wayne Motors i Los Angeles er ikke til å ta feil av:
«No credit needed» - man trenger ikke å være kredittverdig for å få billån.
Men det er ikke lenger nok.
-Jeg har ikke solgt en bil på tre måneder. Det ser mørkt ut nå, sier bilselger Charles Gonson.
2014 ble et rekordår for bilbransjen i US. Billige lån og lave renter gjorde at 16,4 millioner biler ble solgt.
Svært mange tar opp lån - store lån - for å kjøpe bil, ikke minst de som tjener minst. Mer enn hvert fjerde lån går til kunder med lavest kredittscore - de med «no credit».
Men andelen som som ikke greier å betjene lånet, øker nå kraftig. Misligholdet er det høyeste siden finanskrisen.
Økt mislighold
– Bankene hever ikke det røde flagget, men de er bekymret, sier bankanalytiker Ryan M. Nash i meglerhuset Goldman Sachs til Dagens Næringsliv.
Amerikanske forbrukere har nedbetalt gjeld etter finanskrisen, men med ett unntak: lån til bil.
Kredittveksten innen «automobiles» har økt 14 kvartaler på rad. Tredje kvartal 2014 var det sterkeste på nesten ti år, ifølge Federal Reserve Bank of New York.
– Vi ser renter nede i 2,5 prosent og stadig lengre nedbetalingstid, helt oppe i syv år. Utlånsvolumet til bilindustrien har vært høyt. Det er bekymringer for at vi opplever en boble, sier Nash.
Til tross for de rekordlave rentene sliter mange kunder med å betjene lånene. Flere enn 2,6 prosent av kundene som tok opp lån i første kvartal ifjor, hadde misset minst ett månedlig avdrag innen utgangen av november. Dette er den høyeste andelen siden 2008, da misligholdsraten tippet tre prosent, ifølge kredittvurderingsbyrået Moody ’s.
– Det er tydelig at kredittkvaliteten faller nå, og den faller raskt, sier sjeføkonom Mark Zandi i Moody’s til Wall Street Journal.
Full gass for subprime
Utlånene øker spesielt kraftig blant låntagere med den laveste kredittscoren, såkalte subprimelån (se grafikk).
Det gjør også misligholdet blant disse kundene. Hele 8,4 prosent av subprime-låntagerne misligholdte nye billån per november ifjor, ifølge avisen. Samlet sto subprimelån for 27 prosent av nye billån per oktober. Samlet volum til subprime- kunder var over 900 milliarder kroner, ifølge Equifax.
I USA som andre land utgjør boliglån den klart største lånekategorien. Men etter boliglån er billån den nest største kategorien. Utestående volum er rekordhøye 7700 milliarder kroner, større enn Oljefondet, ifølge analyseselskapet. Kun studielån er større.
Mange ser med bekymring på den sterke økningen innen subprime-kategorien. Finanskrisen avdekket hvordan boligkjøpere med dårlig betalingsevne fikk låne mye mer enn de burde, takket være aggressive incentivordninger i banksektoren og jakt etter høy avkastning i investormiljøene. Syv år senere frykter eksperter at historien kan være i ferd med å gjenta seg.
Strekker lånebetingelser
– Amerikanere låner mer penger til å kjøpe bil, og for å gjøre den «billigere» strekkes lånebetingelsene, sier direktør Chris Kukla ved Center for Responsible Lending til radiokanalen NPR.
Over hele USA forteller mediene om lavtlønte kunder som får ta opp altfor store billån. Når de ikke greier å betjene avdragene, skyter rentene i taket. Subprimelånene pakkes sammen og selges til investorer. Dette gjør det vanskelig å vurdere risikoen, påpeker eksperter.
Har ikke lært
– Det virker som om investorene ikke har lært noe etter Lehman Brothers, og fortsetter å jage risikable subprime-obligasjoner, sier Mark T. Williams, en tidligere bankinspektør i Federal Reserve, til New York Times.
Analysetoppsjef Frederick Cannon i meglerhuset Keefe, Bruyette & Woods, som spesialiserer seg på å analysere finansinstitusjoner, mener risikoen er håndterbar.
– Vi mener de fleste problemene ligger utenfor banksektoren. Det ser ikke forferdelig ut, men det er noen finansinstitusjoner utenfor banksektoren som kan oppleve tap, sier Cannon til Dagens Næringsliv.
Les også:
Du har helt sikkert fått spam fra denne øya
Her må ferielystne nordmenn betale 24 prosent mer enn for ett år siden
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.