Norwegian og Strawberry med samarbeid om bonuspoeng fra høsten

Etter lang tids forsinkelse og uenigheter er avtalen om bonuspoeng og digital valuta signert. Samtidig faller Sundt as på Norwegians aksjonærliste.

Norwegian-sjef Geir Karlsen (fra venstre) og hotellinvestor Petter Stordalen fra tirsdagens signering av avtalen om Loyaltyco.
Norwegian-sjef Geir Karlsen (fra venstre) og hotellinvestor Petter Stordalen fra tirsdagens signering av avtalen om Loyaltyco.Foto: Norwegian

Det var i juni i fjor at hotellinvestor Petter Stordalen og Norwegian-sjef Geir Karlsen avslørte planene for et stort samarbeid innen fordelsprogrammer og digital valuta.

Den gang ble det lovet en oppstartet innen utgangen av 2023, men som DN har skrevet er prosjektet kraftig forsinket grunnet flere ekstrarunder og protester blant eiere og på styrerommene til Norwegian og Stordalens hotellkonsern Strawberry.

Blant annet har nest største eier i Norwegian, Sundt as, involvert seg på eiersiden. Denne uken faller Sundt på aksjonærlisten i Norwegian.

Avtale – men ingen gevinst

Nå er en endelig avtale signert av Stordalen og Karlsen personlig og endelig klar, ifølge en børsmelding.

I løpet av høsten skal det nye selskapet Loyaltyco lanseres ut mot medlemmene til Norwegians fordelsprogram Reward og Strawberry.

I fjor ble det annonsert en finansiell gevinst på 800 millioner kroner for Norwegian i forbindelse med at finanskonsernet Avida Finans skulle komme inn på eiersiden. Nå kommer det frem at denne gevinsten likevel ikke blir noe av. I starten vil også Norwegian og Strawberry eie 50 prosent hver, mens forhandlingene med Avida og deres eier, oppkjøpsfondet KKR, om et strategisk samarbeid fortsetter.

– Partnerskapet vil bli en «game changer» for lojalitet, med verdens første «multi partner»-bonuspoengsystem og én felles valuta, sier Karlsen i en melding.

I meldingen sier Karlsen også at han vil «ønske velkommen partnerselskaper i tiden som kommer».

– En viktig del av historien for våre to nordiske selskaper, sier Petter Stordalen gjennom meldingen.

Styreleder i Loyaltyco blir Stordalens nære kollega Kenneth Andersen og fungerende daglig leder er Christoffer Sundby, som også er markedsdirektør i Norwegian.

Minst fem mill. medlemmer

Utgangspunktet for samarbeidet mellom partene har vært to av Nordens mest populære fordelsprogrammer.

I fjor var medlemstallene slik:

  • Norwegians Reward med over fire millioner medlemmer.
  • Strawberrys fordelsprogram med drøyt tre millioner medlemmer.

Totalt cirka 7,5 millioner medlemmer – men antagelig også en rekke overlappende medlemskap. Det ble i fjor anslått at det er rundt fem millioner «unike» medlemmer i det nye samarbeidet og flertallet kommer altså fra Norwegian.

Tirsdag sier Norwegian og Strawberry at de har totalt ti millioner medlemmer, når overlappende medlemmer telles med.

Sundt og Scandic

I tirsdagens melding fra Norwegian og Strawberry står det at oppstarten for kundene i praksis vil skje en gang i løpet av andre halvår i år. Det vil si en gang i løpet av høsten og i god tid før nyttår, men likevel opp mot ett år senere enn de opprinnelige planene om lansering i fjerde kvartal i fjor.

DN har blant annet skrevet om diskusjoner blant de største eierne i Norwegian, og nærmere bestemt innvendinger fra Sundt as, eid av rederarvingene Christian og Helene Sundt.

  • Sundt as er også store eiere i eiendomsselskapet Pandox, som igjen eier eiendommene til mange av Scandic-hotellene og er dermed en konkurrent av Stordalens Strawberry.
  • Eiendomsinvestor Christian Ringnes er stor aksjonær i Scandic, og er styreleder i både Pandox og Sundt as.

Mandag kveld kom en oppdatert aksjonæroversikt som viser at Sundt har redusert beholdningen av Norwegian-aksjer med 12,2 millioner aksjer, tilsvarende 180 millioner kroner. Hittil i år har eierandelen falt fra 9,3 til 6,7 prosent, og siden investeringen i forbindelse med refinansieringen i 2021 er beholdningen nesten halvert.

Sjef for Sundt as, Jakob Iqbal.Foto: Fredrik Bjerknes

– Vi har hatt en fin avkastning i Norwegian, og selskapet har hatt en god operasjonell utvikling, sier Jakob Iqbal til DN tirsdag kveld.

Han kan bekrefte at den siste endringen i aksjonærlisten skyldes et nedsalg, som da Sundt i mars solgte en stor eierpost.

Iqbal og Sundt var sentrale i refinansieringen av Norwegian, sammen med Lorentzen-familiens og John Fredriksens rådgivere.

– Sundt har en stor posisjon i Norwegian og det er ikke unaturlig at vi selger oss noe ned etter den sterke kursutviklingen, sier Iqbal, etter at aksjekursene i Norwegian har svingt rundt 16 og 15 kroner.

Tidligere i år var Norwegian-kursen sågar over 18 kroner, og til sammenligning ble emisjonen i 2021 gjort på kurs 6,26 kroner. Da gikk Sundt as inn med 770 kroner for 123 millioner aksjer, som ga en eierandel på nesten 18 prosent.

– Vi registrer også at enkelte har forsøkt å skape et inntrykk av at vår vurdering av Norwegians felles lojalitetsprogram med Strawberry har sammenheng med Sundts eierskapet i Pandox, og deres samarbeid med Scandic, kommenterer Iqbal og legger raskt til:

– Det vil jeg avkrefte på det sterkeste.

DN spurte Norwegian-sjef Karlsen i april om de ulike hotell-eierskapene hadde skapt store forsinkelser.
– Hva tenker du om at nest største eier har en forbindelse til Scandic, ikke Strawberry?

– Det har jeg ingen kommentar til. Det får du spørre dem om, sa Karlsen.

– Har det forsinket arbeidet?

– Det vil jeg ikke kommentere, sa han.

Publisert 14. mai 2024, kl. 12.30Oppdatert 15. mai 2024, kl. 07.10
NorwegianStrawberry GroupPetter StordalenGeir Karlsen