Helseselskaper med kraftig børsoppgang på korona-nyheter – men analytikere er skeptiske: – Ikke nødvendigvis en aksje jeg ville jaget
Aksjekursene til selskapene Softox Solutions og Vistin Pharma skyter i været etter koronanyheter. Analytikere er imidlertid skeptiske.
Begge selskapene stiger voldsomt på børs på de koronarelaterte nyhetene. Softox var opp mer enn 30 prosent på det meste på nyheten, mens Vistin Pharma den siste måneden har steget nesten 16 prosent. Tidlig ettermiddag mandag er selskapet opp rundt 15 prosent.
Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets er imidlertid ikke overbevist på prisingen på aksjen. Han mener at selskaper som Softox har det med å skyte i været i sånne situasjoner som vi nå ser.
– Om produktet deres funker som de sier er spørsmålet om det egentlig burde være en kursøkning på 3.000 prosent, heller enn 30. Jeg vet bare at det spekuleres i om det har noen effekt, sier han.
Hermanrud understreker at han har lite kjennskap til Vistin Pharma.
Softox' produkt
- De aller fleste hånddesinfeksjonsprodukter inneholder i dag alkohol. Alkoholen skal tørke ut huden for å ødelegge viruset, men enkelte virus har en egenskap som gjør at de ikke kan tørkes ut (gjelder ikke korona) og kan derfor fortsatt være aktive etter bruk av alkoholbaserte desinfiserende produkter.
- Ifølge Geir Almås, administrerende direktør i Softox, virker deres produkt sterkt såkalt oksiderende på virusoverflaten (og andre mikrober) som fører til at virus blir ødelagt slik at de ikke trenger inn i vertens celler og får sjansen til å kopiere seg selv. At noe er oksiderende betyr at det stjeler elektroner fra viruset slik at det ikke klarer å dele seg.
- Softox' produkt skal også være vennligere mot huden sammenlignet med alkoholbaserte midler.
– Gitt at alt lykkes
Hermanrud får støtte fra investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Wealth Management. Næss mener det er vanskelig å si om prisen er rett, i og med at aksjer prises på lang sikt, forklarer han.
– Bare fordi kursen går opp er det ikke nødvendigvis en aksje jeg ville jaget, sier investeringsdirektøren.
– Det man gjør i praksis er at man regner på verdien gitt alt lykkes. Så finner man høye verdier og begynner å trekke fra. Kanskje medisinen ikke virker, kanskje man ikke får solgt og så videre, legger han til.
Han er samtidig klar på at det kan bli «veldig hyggelig», dersom alt klaffer. I Softox' tilfelle, der man har patent på teknologien, er imidlertid sjansen for det bedre, mener Næss.
– Med tanke på Vistin, så er det et generisk produkt som egentlig hvem som helst kan produsere, og som produseres med lav margin. Det er neppe en dramatisk positiv lønnsomhet dersom man ikke har enerett på produktet, påpeker investeringsdirektøren.
Priser inn oddsen
Hermanrud mener at en børsoppgang på 30 prosent kan ses på som at markedet priser inn odds på at produktet fungerer som forventet.
– Plutselig er det et desperat behov for ting som kan hjelpe mot sykdommen. Dette er veldig alvorlig, og hvis man begynner å tro at noe kan ha en effekt, så blir betalingsviljen veldig stor.
Han mener imidlertid at det er flere eksempler på lignende selskaper, der produktet ikke har levert.
– Det er veldig vanlig at selskaper presenterer produkter som skal gjøre underverker, men så viser det seg at det ikke stemmer helt. Da er det vanlig at aksjen skyter i været, før den tanker helt.
Moderate forventninger
– Det er teoretisk hold i dette, men det er stykke å gå før man kan ta bølgen, sa Nordby til Finansavisen.
Ifølge sjefen vil det i så fall ta minst 20 måneder å få på plass en produksjonslinje for legemiddelet, om teorien skulle ha hold.