Norsk Tesla-konkurrent priser seg til over 100 milliarder. – Jeg har ingen problemer med å kalle dette svindel, sier investeringsdirektør Robert Næss

– Verdsettelsen i seg selv er helt spinnvill, sier investeringsdirektør Robert Næss, om det som skal være en ny elbil med kvaliteter selv Elon Musk kan se langt etter.

En boble? Like ved regjeringskvartalet i Oslo ligger bygården som huser Fresco, et elbil-selskap med en egenkapitalprising på nivå med Aker BP, Gjensidige og Yara. Innfelt: skisse av en av selskapets biler.
En boble? Like ved regjeringskvartalet i Oslo ligger bygården som huser Fresco, et elbil-selskap med en egenkapitalprising på nivå med Aker BP, Gjensidige og Yara. Innfelt: skisse av en av selskapets biler.Foto: Per Thrana og Fresco motors

Det norske selskapet Fresco Motors, med gründer og daglig leder Espen Kvalvik (30) i spissen, drømmer om å klare det utenkelige – nemlig å produsere den første norske elbilen med kommersiell suksess. Den skal overgå selveste Tesla på både rekkevidde, toppfart og akselerasjon.

Illustrasjon av elektriske biler fra investorpresentasjonen til Fresco.
Illustrasjon av elektriske biler fra investorpresentasjonen til Fresco.Foto: Fresco

Nå jakter gründerne finansiering til å realisere drømmen – og priser seg selv til over 100 milliarder kroner i forbindelse med pengejakten. I kapitalinnhentingen som startet 1. februar og løper ut april er kursen per aksje satt til hele 10.000 kroner stykket, og gründerne ønsker investorer som vil stille opp med til sammen opptil seks millioner kroner til prosjektet.