Wizz Air-sjefen om problemene i flybransjen: – Det er ingen «quick fix»

Sjefen for det ungarske lavprisselskapet Wizz Air tror flybransjen vil bruke flere år på å komme seg etter pandemien.

Jozsef Varadi, toppsjef i ungarske Wizz Air, mener luftfartsmyndighetene i flere land burde vært bedre forberedt på gjenåpningen etter pandemien.
Jozsef Varadi, toppsjef i ungarske Wizz Air, mener luftfartsmyndighetene i flere land burde vært bedre forberedt på gjenåpningen etter pandemien.Foto: Simon Dawson/Reuters/NTB

Denne sommeren har vært preget av kaos på flere europeiske flyplasser.

I en podkast med Politico sier den ungarske flysjefen for Wizz Air, Jozsef Varadi, at det ikke finnes noen «quick fix» for bransjen.

Han forteller at både flybransjen og Europas regjeringer undervurderer tempoet flybransjen trenger for å komme seg igjen etter pandemien og kritiserer arbeidere som streiker for å være bitre og svært lite hjelpsomme.

Maksgrense på Heathrow

Problemene har vært sammensatte. Manglende bemanning og streik har ført til et stort antall innstilte flyvninger og i noen tilfeller maksgrense på antall daglige passasjerer.

London Heathrow Airport har satt en daglig grense på 100.000 reisende. Amsterdam Schiphol har også innført grense på antall reisende.

Hjemme i Norge har reisende møtt streikende flyteknikere og piloter. 900 SAS-piloter gikk mandag 4. juli ut i streik, og siden har 2129 flyvninger i Norge blitt kansellert.

Økt ferdsel

Siden pandemien har antall flyvninger i Europa økt betraktelig, og er forventet å nå et nivå på 90 prosent, sammenlignet med antall flyvninger før pandemien.

Vàradi peker på manglende arbeidskraft spesielt innenfor lufttrafikk som et langsiktig problem.

– Det er et vanskelig område å trene opp folk. Det tar to til tre år, så det er ingen «quick fix», forteller han i intervjuet.

Han skylder på nasjonale myndigheter som burde ha gjort mer for å forberede seg på oppstarten etter pandemien.

– Lufttrafikkledelse er en statlig drevet organisasjon, så myndighetene burde ha vært bedre når det gjelder å forutse hva som kommer, og sørge for at systemene deres er oppdaterte for å tilfredsstille etterspørselen, sa han.

Oppfordret til boikott i fjor

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air er et av Europas største, og var i en kort periode på offensiven også i Norge. I slutten av oktober 2020 annonserte det at de ville trappe opp satsingen i Norge ved å åpne base i Trondheim og åpne syv nye innenriksruter. Deres inntog i Norge ble møtt med kraftige protester. Etableringen har vært omstridt, blant annet på grunn av selskapets skepsis til fagforeninger.

Daværende statsminister Erna Solberg oppfordret til boikott av selskapet etter at Wizz Air-sjefen sa de er et flyselskap uten fagforeninger. Konflikten rundt fagforeninger kulminerte i at flere kommuner, fylkeskommuner og statseide Statnett ble varslet om søksmål fra Wizz Air etter det selskapet har ment er «ulovlig boikott».

I mai i fjor bekreftet det imidlertid at flyselskapet avviklet flytrafikken innenlands i Norge fra 14. juni 2021, men opprettholder tilbudet med flyreiser utenlands.

– De siste syv månedene har vist at det ikke er finansielt bærekraftig å ha innenlands kapasitet i Norge på kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser, uttalte kommunikasjonsdirektør i Wizz Air, Andras Rado, i en epost i fjor.

Publisert 17. juli 2022, kl. 18.03Oppdatert 18. juli 2022, kl. 08.47
Wizz AirFlyEuropa
Eavis