Bekken er i dag viseadministrerende direktør i grossistkjempen, som forsyner Norgesgruppen-kjeder som Kiwi, Meny og Joker med matvarer. Asko er også største grossist innen storhusholdningsmarkedet, det vil si matvareleveranser til hoteller, restauranter, kantiner og offentlige institusjoner.

50-åringen tar over jobben til nåværende Asko-sjef Runar Hollevik 17. juni. Da erstatter 48-årige Hollevik Norgesgruppens konsernsjef Tommy Korneliussen (66), som blir pensjonist.

Intern utlysning

- Det har vært en prosess der stillingen ble lyst ut internt. Jeg har visst at jeg skulle få jobben i en liten uke nå, forteller Tore Bekken til DN.no.

Les også: Han blir sjef for Norges største dagligvarehus

Han har fortid som regionssjef i Spar-kjeden, og var deretter innom leverandørene Gilde og Ideal-Wasa i lederstillinger før Bekken begynte i Asko i 2007.

- Asko er en virksomhet som går bra og har hatt en fantastisk utvikling. Jeg har vært heldig å være en del av ledelsen de siste årene, og har ikke ambisjoner om å endre alt. Men vi kan stadig forbedre oss og gjøre kundene våre mer konkurransedyktige. Vi er et desentralisert logistikkselskap, og å tune driften slik at den blir optimal er viktig. Vi har tre ambisjoner i Asko – vi skal være den mest kundeorienterte og effektive logistikkpartneren, vi skal distribuere mest mulig av de varene kundene vil ha og er opptatt av miljø og bærekraftig drift, sier Tore Bekken.

Tar over Bunnpris

Norgesgruppens matkjedekonkurrenter Coop og Rema har sine egne grossistvirksomheter, og Rema har de siste årene levert matvarer til landets fjerde største kjede, Bunnpris. Fra nyttår overtar Asko som grossit for Lykke-familien Bunnpris-butikker. (Saken fortsetter under).

 

- Asko er kjempeglade for det, og vil få en del mer omsetning i Trøndelag og på Møre. Bunnpris er viktige for oss, kommenterer Tore Bekken.

 

Asko omsatte for vel 54 milliarder kroner ifjor og får tre nye milliarder med Bunnpris som kunde. Innen storhusholdningsmarkedet er lille Servicegrossistene med 3,3 milliarder kroner i omsetning i 2015 den eneste store konkurrenten.

- Konkurransen er tøff

- Kritikerne hevder at konkurransen om storhusholdningskundene er for dårlig i dag, hva tenker du om det?

- Jeg opplever at den konkurransen er tøff. Vi har en landsdekkende konkurrent i Servicegrossistene, men har også mange lokale konkurrenter innen ferskvarer for eksempel. Vi mener Asko leverer cirka 70 prosent av det som kjøpes fra grossist innen storhusholdning, men bare vel 35 prosent av våre kunders totale innkjøp. Eksempelvis non-food-produkter kjøper kundene våre rett fra andre leverandører eller grossister.

- Hva tenker du om netthandel med matvarer?

- Jeg tror ikke det er et spørsmål om om, men når og hvordan. Jeg er usikker på hvilken andel dagligvarer på nettet vil ta, men at dette blir en betydelig handlekanal for matvarer, er jeg ikke i tvil om. Her vil vi se ulike handleløsninger, blant annet i kombinasjon med fysiske butikker.

 

 

LES OGSÅ OM:

Mot slutten av en æra: Kapitalisme 4.0 dnPlus (+)

Boligdom: Dom sår tvil om meglervurderinger dnPlus (+)

Dropper eiendomsmegler: Selger millionboligen på Facebook dnPlus (+)

 

SE OGSÅ:

Presis tysker
02:17
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.