– De kjøper annonser på vårt navn. Det er en ufin måte å skape oppmerksomhet rundt eget brand på. Det er på siden av etikken, sier Kristina Finne, daglig leder i Kolonihagen as.
Selskapet tilbyr matkasser med økologiske varer og oppskrifter levert hjem på døren. Det er knallhard konkurranse om kundene i matkasse-markedet. Finne mener konkurrentene tyr til ufine triks.
Det første personer som googler Kolonihagen får se, er linker til konkurrentene Adams matkasse og matleveringstjenesten Kolonial.no.
Håper på irriterte brukere
Det er mulig å kjøpe seg synlighet på søkemotoren gjennom Google Adwords. Dette gjøres ved å kjøpe annonseplass på resultatsiden til et søkeord.
Bedriftene som har betalt annonseplass havner øverst på listen over søkeresultater - over treffene som søkemotoren anser som mest relevant.
– Jeg håper brukerne synes det er dødsirriterende at de blir ledet til noen annet enn det de søkte på, sier Finne.
Hun sier de har varslet Adams matkasse om det de mener er ufin oppførsel.
– Vi opplevde i første runde å få gehør. Da ble det fjernet. Nå er de tydeligvis på’n igjen. Jeg kan ikke bruke så mye tid på det, men synes ikke noe om det. Vi får ta opp ballen igjen, sier hun når DN ringer.
Finne sier at også Kolonihagen har betalt for å bli synlige og kapre flere kunder.
– Men vi går ikke inn og kjøper opp konkurrentens søkeord. Det ville vi aldri gjort, sier Finne.
Konkurrentene beklager
Daglig leder Lasse Smedsvig i Adams matkasse legger seg flat.
– Dette er ikke noe vi ønsker å gjøre, og har tidligere gitt beskjed til det eksterne byrået vi benytter oss av på markedsføring at vi ikke vil by på andre merkenavn på Google. Dette sluttet de så med, men på grunn av en systemfeil har det tydeligvis kommet opp igjen, skriver Smedsvig i en epost.
– Vi har selvfølgelig allerede fjernet dette, og beklager til Kristina & co for ubeleiligheten dette må ha medført, skriver Smedsvig.
Også Kolonial.no beklager kuppet.
– Vi ser at Kolonihagen lå på listen over søkeord hvor Google kan bruke betalt annonsering, men vi er enig i at det er uheldig så vi har fjernet dette søkeordet, skriver daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no i en epost.
Omsetning til værs
Skattelistene for 2014, som ble offentliggjort fredag, viser at ingen har tjent seg rike på matlevering i Norge ennå (se oversikten nedenfor). Omsetningen i selskapene har imidlertid skutt i været.
Adams matkasse gikk fra en omsetning på 7 millioner kroner i 2013 til 129 millioner kroner ifjor. Selskapet gikk riktignok 20 millioner kroner i underskudd - uten at det skremte bort investorene. Oppkjøpsfondet Herkules Capital kjøpte seg inn i Adams matkasse og svenske Carolinas matkasse i juli i år.
Godtlevert har vært lengst på markedet og mer enn doblet omsetningen ifjor, til 183 millioner kroner. Resultat før skatt ble 3,5 millioner.
Kolonihagen har eksistert som økologisk restaurant- og matkonsept lenge, men er ganske ny på matkassemarkedet. Selskapet omsatte for 27 millioner kroner ifjor, 10 millioner mer enn 2013. Resultat før skatt var 900.000 kroner.
Les også: Greier ikke servere nok øko-mat (krever innlogging)
Kolonial.no er en dagligvarehandel på nett som omsatte for 14 millioner kroner i 2014 - og gikk nesten 7 millioner i underskudd. Selskapet tilbyr ikke en ferdig ukesmeny som de andre aktørene, men lar kundene søke i oppskrifter og kjøpe ingrediensene med et tastetrykk - eller kjøpe enkeltvarer.
Tidligere i høst ble det kjent at de unge gründerne får konkurranse fra Stein Erik Hagen som gjør dagligvare-comeback med tjenesten marked.no.
Til smør på brødet
...men sjefene, gründerne og investorene er ikke blitt rike på matkasser - ennå.
Listen viser ligningstallene for et utvalg personer i matleveringsselskaper. Merk at enkelte personer, som Kristina Finne og Vegard Vik, var i andre jobber store deler av 2014. En del av personene har også flere jobber og roller.
DN tar forbehold om feil i listene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.