Abonnementer på barberhøvler viste seg å være en idé verdt én milliard dollar i USA. Nå vil norske gründere selge deg abonnementer på alt fra barberhøvler til sokker, leker og dyrekasser, skriver DN tirsdag.
Men er vinduet for små abonnementstjenester allerede i ferd med å lukke seg?
– Det å sette opp Dollar Shave Club nå er ikke det samme som å gjøre det for fem år siden. Da konkurrerte de mot alternativet å kjøpe i butikk, sier gründer Karl Alveng Munthe-Kaas (33) i Kolonial.no.
Nettbutikken for dagligvarer omsetter i august for rundt 40 millioner kroner og vil ifølge Munthe-Kaas gjøre stadig flere abonnementskonsepter overflødige.
Mener de store generalistene vil slå spesialistene
– Nå kan du få i pose og sekk andre steder. Sokkene, barberhøvlene og matvarene dine – du kan få alt fra oss, sier Munthe-Kaas.
Munthe-Kaas mener de store generalistene vil vinne frem på bekostning av de små, spesialiserte abonnementstjenestene.
Hos de spesialiserte abonnementstjenestene kjøper du deg bare fri fra å handle middagen, eller en enkelt varegruppe, og det til et stort prispåslag, ifølge Munthe-Kaas. Du kjøper deg fri fra å måtte ta valg. Men hva om du gjerne skulle handlet litt på toppen av matkassen, eller om du ønsket mer valgfrihet?
– Jeg tror kundene setter pris på å løse hele handleturen ett enkelt sted og til lavere pris. Det å starte en matkasse-tjeneste i dag er idioti, sier Munthe-Kaas.
Og fortsetter:
– Med mindre man tilbyr noe unikt og nøye planlagt, som for eksempel Kreakid. Om man tilbyr noe spesielt til en nisje kan det også ha noe for seg. Dersom planen er å konkurrere på for eksempel pris, har man et enormt handicap. Det er dyrt å sende ting i flere mindre pakker, enn én stor levering i uka. Kostnadsbesparelsen i Dollar Shave Club ligger først og fremst at de selger de billigste barberbladene fremfor merkevarer, men det er kopierbart.
Når Amazon eller Kolonial både kan tilby spesialiserte abonnementer, men også valgfriheten i vanlig handel, kan de som kun kan tilby en av delene fort få et problem.
Voksende dominans
Teknologinettstedet Recode skrev torsdag om hvordan mange venturekapitalister, mennesker og firmaer som investerer i oppstartsbedrifter, har skygget unna e-handel i lengre tid.
Risikoen ved å investere i et nytt, lite foretak vurderes å være for høy, mye på grunn av Amazons voksende dominans.
Jon Erik Ofstad (56) Ofstad i Abon mener eksempler som Dollar Shave Club, hvor man tilbyr et konkurransedyktig produkt til en langt lavere pris, fortsatt vil utkonkurrere alternativet det er å kjøpe barberblader gjennom for eksempel Amazon eller Kolonial.
Men han er enig i hovedpoenget til Munthe-Kaas: De store vil fort vinne frem på bekostning av de små.
– Er nisjen din smal nok eller produktet ditt godt nok til at de store ikke klarer å matche det, vil det være plass til dere begge to. Men de store generalistene kommer til å ta de store pengene, sier Ofstad.
Forsvarer matkassene
– Matkassene tilbyr noe annet enn dagligvare på nett og vi ser at vi løser flere utfordringer i en travel hverdag. De fleste har stort sett 8-10 retter de varierer mellom og setter stor pris på litt ekstra inspirasjon for å skape matglede rundt middagsbordet, svarer daglig leder Veslemøy Fredriksen (45) i Adams Matkasse.
Hun viser til at Adams Matkasse fremdeles er i vekst og nå leverer positive driftsresultater.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.