Da Forbrukerombudet hadde sin siste store kontroll av butikkens hylleprising var resultatet nedslående: Hele 22 av 23 sjekkede butikker i Oslo og Trondheim hadde avvik mellom hyllepris og kassepris på én eller flere varer, skriver E24.
– Vi fant mye feilmerkinger. Riktignok slo det ut begge veier: Vi så også tilfeller hvor prisen i kassen var lavere. Det var altså ingenting som vitnet om noen bevisst plan om å lure forbrukerne, presiserer fagdirektør Jo Gjedrem.
Etter at flere forbrukere reagerer på feilprising, ber han matvarekjedene gjøre seg klare for en ny kontrollaksjon.
– Det ser ut til at det syndes mye fremdeles. Det er sannsynlig at vi vil avlegge butikkene nye besøk for å sjekke prismerking i løpet av året – særlig dersom klagene nå fortsetter å komme, sier Gjedrem.
Konserndirektør for kommunikasjon Per Roskifte i NorgesGruppen hilser en priskontroll velkommen.
– Vi har full forståelse for at forbrukere lar seg frustrere, og kritiserer oss når de får opplyst feil pris, sier han.
Les også:
- Helt riktig utvikling å la folk få jobbe lenger
Kjøper seg større
Ut mot bonus til dårlige sjefer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.