Rundt halvparten av all mat i norske butikker er importert, mens importhandelen av andre varer er større. Det kraftige fallet i kronekursen gjør at disse blir dyrere for importører. Orkla er klar på at selskapet ønsker å sende regningen videre til handelen i form av høyere produktpriser.
– Vi kan ikke ta alle de økte kostnadene på vår kappe og har et klart mål om å få kompensert dem fra kundene. Vi er i dialog med alle de fire store kjedegrupperingene, sier konserndirektør Håkon Mageli.
Orkla har kjente merkevarer som Stabburet, Toro, Idun, Kims, Nidar og Jif. Hvor stor ekstraregning konsernet forventer å få, vil ikke Mageli si noe om.
– Situasjonen er ekstraordinær. Med unntak av en periode under finanskrisen har ikke kronekursen vært svekket så mye på 40 år, sier han.
Det er ikke gitt at Orkla vil vinne kampen mot kjedene på kort sikt. Prisene for første halvår er satt på de fleste vareslagene.
– De avtalene som er inngått står låst til 1. juli Vi er opptatt av å holde oss til dem, men vet jo at leverandørene kan komme til å påberope seg forcse majeure, og vise til at de har fått økte kostnader på grunn av råvarepriser og valutasvigninger. Rett før jul hadde ingen tatt kontakt, men jeg forventer at det vil skje, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen – som blant annet har kjedene Kiwi, Meny og Spar.
Coops kommunikasjonsdirektør Kristin Paus er usikker på hva som skjer med prisen på importerte varer på kort sikt.
– Flere faktorer avgjør, blant annet den sterke konkurransen. Men dersom kronekursen holder seg på dette nivået over tid, vil utvilsomt en del importere matvarer blir dyrere, sier Paus.
Les også:
- Høie er langt fra å levere på det han selv har lovet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.