Etter at Coop får kjøpe ICA, faller antall dagligvareaktører i Norge fra fire til tre. Professor Arne Nygaard ved Markedshøyskolen er kritisk til maktkonsentrasjonen og foreslår at kjedene splittes opp.
Det er udiskutabelt at det er relativt høye priser og liten variasjon i vareutvalget i Norge, sammenlignet med andre land, mener Nygaard.
– Noe av problemstillingen med markedskonsentrasjon er at det blir høyere priser. Vi ser også at dagligvareaktørene til en viss grad er i stand til å lempe kostnadene over på kundene i form av økte priser, sier Nygaard til Nationen.
Han mener maktstrukturen i det norske dagligvaremarkedet er for konsentrert. Det gjør situasjonen kritisk for andre aktører som har lave inntekter, forklarer han.
– Maktkonsentrasjonen er et alvorlig problem som må høyt opp på den politiske agendaen. Det å se på hvordan kjedene kan splittes opp, kan være en god idé. Det er gjort i andre land, og jeg kan ikke se hvorfor vi i Norge ikke kan gjøre det, sier Nygaard.
Han trekker også fram situasjonen rundt etableringen av den tyske Lidl-kjeden i Norge.
– Man bør gå tilbake til Lidl-saken for å se hva som gikk galt. Spørsmålet har ikke vært oppe på bordet politisk. Vi kan ikke late som at historien om Lidl i Norge aldri har skjedd, sier han, og mener man bør se på om barrierene er lave nok til at utenlandske konkurrenter kan komme inn på det norske markedet.
De tre store aktørene i det norske dagligvaremarkedet er NorgesGruppen, Reitangruppen og Coop.
Les også:
I dag kan han kutte renten
Asia i dag: Fra vondt til verre i Kina
Slik kan husholdningene redde Norges økonomi
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.