Verdens mest berømte dukke, Barbie, kommer i nye varianter. Det elskede og utskjelte leketøyet blir nå å finne både i en liten og nett, en høy og en mer formfull utgave.
Leketøysgiganten Mattel mener de nye variantene passer bedre inn i en verden i endring. Det er 57 år siden dukken med stor byste og usannsynlig smalt liv først kom på markedet.
Til tross for noen endringer gjennom årene har kritikken fra foreldre og feminister vedvart – de mener dukken gir jenter et urealistisk og usunt bilde av hvordan kroppen skal se ut.
Salgskurven har pekt nedover de siste tre årene. I første halvdel av 2015 var nedgangen på 16 prosent.
Den originale dukken, som fortsatt vil selges, er blåøyd og blond. De nye dukkene kommer med sju hudfarger, 22 øyenfarger og 24 slags hår.
– Vi mener vi har et ansvar overfor jenter og foreldre for å gjenspeile et bredere syn på skjønnhet, sier Evelyn Mazzocco, som er sjef for Barbie-produktene hos Mattel.
Det amerikanske nyhetsmagasinet Time satte torsdag bildet av den nye, formfulle dukken på førstesiden med tittelen «Kan vi slutte å snakke om kroppen min nå?»
Les også: Her forsvinner effekten av den historisk svake kronen
Danske Bank har ansatt folk for å angripe seg selv
Se DNtv: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.