Mazda CX-5 tok nordmenn med storm da den kom i 2012. Siden den gang er det registrert over 15.000 nye CX-5 i Norge. Det er 2500 biler mer enn for eksempel antallet registrerte Volkswagen Tiguan i samme periode, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Modellen har alene bidratt til at Mazda igjen har blitt et merke som hevder seg på norske salgsstatistikker. Nå har kompaktsuven fått hjelp av lillebror CX-3, samt en ny generasjon Mazda6.
Men selv om bilen fortsatt selger godt i Norge, kommer Mazda med en ny generasjon av bilen allerede under bilutstillingen i Los Angeles, som starter i midten av november.
Like stor
Ifølge Bilnorge.no blir størrelsen og motorutvalget det samme som for dagens modell. Det betyr i tilfelle bensinmotor på 160, 165 eller 192 hestekrefter, eller dieselmotor med 150 og 175 hestekrefter.
I den svært innholdsfattige pressemeldingen fra Mazda opplyses det at de også skal stille ut en toliters bensinmotor, samt to på 2,5 liter mer og uten turbo. Det opplyses ikke om motorene blir å finne i den nye generasjonen CX-5.
Det Mazda kan informere om er at selskapet tar designen på CX-5 til et nytt nivå innen "KODO — Soul of Motion", til "en formidabel kombinasjon av raffinement og styrke".
DN likte også bilen godt da vi testet den i 2012: Årets beste bilkjøp
Les den ferskeste biltestenfra DN; supersuven Audi SQ7: Forkledningsmesteren
Se den elektriske fremtiden fra Volkswagen:
Eller vil diesel fortsatt gjelde for suver?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.