Nissan Leaf var i april Norges nestmest solgte bil, og hittil i år ligger den på en femteplass. Bilen er uten tvil den beste elektriske bilen på markedet i denne prisklassen. Det skyldes ikke bare at det er en bra bil, men også stor mangel på konkurrenter.

Til høsten ser det ut til å bli en endring på dette. I november kommer BMW i3, en helt ny elbil til Norge.

Billigere enn ventet
Prisen er ennå ikke endelig fastsatt, men markedssjef hos BMW Norge, Kjetil Myhre sier den i Tyskland vil koste 40.000 euro. Trekker man fra tysk moms og gjør om til norske kroner betyr det en pris på rundt 250.000 kroner. Det kan i tilfelle gjøre den til den billigste modellen fra BMW i Norge.

- Vi forhandler på spreng med fabrikken i München, så dette er kun et estimat, sier Myhre under presentasjonen av konseptbilen i3 i Oslo fredag.

En pris under 300.000 kroner er billigere enn hva mange forventet, og kan nok gjøre BMW i3 til en salgssuksess.

- Vi har et mål om å selge 1000 biler fra lanseringen 16. november og ut 2014, sier Myhre.

Det er neppe å ta for hardt i, når Nissan har solgt nesten 1500 av Leaf hittil i år. BMW lover unik design og velkjente kjøreegenskaper selv om det fossile brenselet er byttet ut til fordel for elektrisitet.

 

Mettet marked?
Spørsmålet er hvor lang tid det går før luften går ut av det norske elbilmarkedet.

- Jeg mener markedet ikke er mettet, det vil ta av med flere modeller, sier Snorre Sletvold.

Han er generalsekretær i Norsk Elbilforening og hadde tatt turen til Aker Brygge for å se på bilen BMW mener er den første premium-elbilen på markedet.

BMW tror fireseteren med 16 mils rekkevidde skal kunne treffe både nye og eksisterende kunder. Ettersom Norge er et av de største markedene for elbiler i Europa, er også mentaliteten her litt anderledes enn i andre markeder.

- Det har vært en interessant prosess. Norge er et modent elbilmarked, og mye av jobben er gjort. Strategien vi kjører er en litt annen enn ellers i verden. Vi tar bilen med ut til publikum, for å vise den frem. Vi vil ha BMW-kjøpere som ikke har vurdert elbil før, på banen, sier Kjetil Myhre i BMW.

Flere konkurrenter
Snart kommer også den elektriske utgaven av Volkswagen Up, Ford Focus, Peugeot Partner og ikke minste Tesla Model S på norske veier. Med større utvalg vil nok flere vurdere elbil som et alternativ.

- Det verste som kan skje nå, er at politikerne antyder stengning av kollektivfeltet etter valget, sier Sletvold, som da mener at markedet kan falle.

Tidligere har det vært enighet om at elbilenes mange fordeler skal beholdes inntil i hvert fall 2017.

Les også: En strøm av nye elbiler vil løfte salget videre

<b>Elbilen fredes i fem år</b>

 




Mini E

Motoren har en effekt på 170 hestekrefter og 250 Newtonmeter dreiemoment. Null til 100 km/t skal gå under åtte sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer.

Produseres ved en fabrikk i Leipzig som drives av energi fra vindmøller.

Skal selges gjennom fem forhandlere i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Verdenslansering er planlagt til den 16. november 2013.