Cascais, Portugal: - Ja, du kan si at elbiler blir spydspissen for Renault, sier Bernt G. Jessen, direktør i Motor Gruppen.
Hittil i år har samme konsern solgt nesten 1000 av elbilen Mitsubishi I-MiEV, så erf#229 på elbilsalg må de sies å ha, og det er langt flere enn de 876 Renaultene som er registrerte siden Motor Gruppen tok over Renault-importen i september ifjor.
Med en markedsandel hittil i år på 0,6 prosent er Renault langt unna målet om å selge mellom 2.500 og 3.000 biler i Norge i året.
- Det tar tid, men det går fremover, sier Jessen om Renaults salg i Norge.
Massiv satsing
Sammen med samarbeidspartner Nissan satser Renault massivt på elektriske biler. 4 milliarder euro skal brukes for å bli markedsledende i et totalmarked som i følge Renault vil bestå av 10 prosent elbiler i 2020. Det betyr i praksis at det skal selges mellom seks og sju millioner elektriske biler om ni år. I Norge tror Renault at 10 prosent av personbilsalget vil være elbiler allerede i 2015.
DN.no deltok denne uken på prøvekjøring av de to første elbilene fra Renault. Den ene er en femseters sedan som lyder navnet Fluence Z.E, der de siste to bokstavene står for Zero Emissions. Bilen lanseres på hjemmemarkedet alleredE i disse dager, men vil foreløpig ikke komme til Norge, da bilen ikke er tilpasset vårt kaldere klima.
Elektrisk varebil
Den andre modellen er en elektrisk utgave av varebilen Kangoo. Denne ligger an til å komme til Norge senest i september neste år. Det morsomme med denne er at den ikke bare er en varebil, men den kan også komme med fem seter, samt et gigantisk bagasjerom. Ettersom det ikke er avgifter på elektriske biler i Norge, vil den ikke bli mye dyrere enn varebilen.
Les vår test av Renault Kangoo Z.E. søndag.
I Europa er Renault markedsledende på varebiler. I Norge ligger de på en beskjeden 12. plass blant varebilmerkene med en markedsandel på fattige 1,4 prosent.
I årene som kommer skal Renault lansere den ene elbilen etter den andre. Den bittelille toseteren Twizy er det ennå ikke avgjort om kommer til Norge, selv om importøren mer enn gjerne vil ha den allerede neste år. Det som er sikkert er at året etter kommer den enda mer interessante elbilen Zoe, som er en bil som i størrelse konkurrerer med Nissan Leaf.
Batterileie
Til forskjell fra de fleste andre elbilprodusentene på markedet vil Renault lease ut batteriene til sine kunder. Dermed skal prisen på selve bilen bli billigere, og Renault blir eier av batteriet, noe som skal gi trygghet for kunden. Dette er kanksje spesielt gunstig for annenhåndsverdien på bilen. Du risikerer ikke å kjøpe brukt elbil med et elendig batteri.
Renault fokuserer selv på at det vil gi forutsigbare bilholdkostnader. De norske prisene er ikke klare, men i Europa er leieprisen klar, med 82 euro måneden for Fluence og 75 euro for Kangoo. Da inkluderer det også forsikring av batteriet og veiassistanse.
- Prisen må forhandles både for bil og leie, men det blir en relativt rimelig leie, sier Jessen.
Høye mål
Neste år skal Renault selge 300 av sin elektriske Kangoo i Norge, mens tallet progressivt skal øke til 1200 biler i 2015. Og det er bare for varebilen Kangoo. I tillegg mener den norske Renault-importøren at de skal selge 1000 eksemplarer av elbilen Zoe.
Dette er langt mer enn det vanlige Renaultsalget i Norge. Til og med oktober i år er det registrert 1.117 person- og varebiler av merket Renault , og selv om det er en fremgang på over 25 prosent fra fjoråret, er fremdeles ikke markedsandelen under én prosent.
-Det er ingen tvil om at Renault EV vil være en vesentlig del av Renault-salget, sier Jessen.
Les vår test av Renault Kangoo Z.E. søndag.
Her kan du se mer om fremtidens elbiler fra bilutstillingen i Frankfurt i høst:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.