Helge Nitteberg, som er såkalt eneleder og dermed har ansvar for både økonomien og journalistikken i Nordlys, tror digital brukerbetaling er den eneste redningen, skriver Klassekampen.
Etter 20 år med gratis innhold på nett, og med fallende annonseinntekter, har de fleste norske medier begynt å ta betalt av leserne for deler av innholdet på nett.
– Hele bransjen er i ferd med å ta grep og gjøre opp for sine gamle synder. Men de største aktørene, som VG og Dagbladet, henger fortsatt etter. Det er helt uforståelig at de fortsatt gir bort så mye stoff gratis som de gjør, sier Nitteberg. Han mener de store avisene også påvirker holdningen til betaling, også blant de andre medienes lesere.
– Vi skulle ønske at enda flere aktører i bransjen er med på å sette en felles standard for betalt innhold. Det kunne hjulpet en hel bransje hvis VG og andre store aktører gikk i front, sier Nitteberg.
Redaktøren er overbevist om at digitale reklameinntekter aldri kommer til å bli «det store nye», men mener abonnementsmodellen kan være «gullåren» alle i bransjen har lett etter.
Les også: Selger gård og grunn og flytter til LA
- Jeg løper fordi det gjør meg i stand til å reise mye, gå i alle middagene, jobbe så hardt
Se DNtv:
Kan du komme i form på en elsykkel?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.