Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.
Avishusene har vendt seg til at bratt fall for papirannonser delvis har latt seg kompensere med økende digitale annonseinntekter.
Men det er langt fra tilfellet for Polaris Media for tiden.
Av kvartalsrapporten fremgår det at de digitale annonseinntektene falt med 15 prosent, mens annonseinntekter fra papir «bare» ble reduserte med 10 prosent.
Det kraftige fallet i annonseinntektene fører til at selskapet planlegger å gjennomføre nye, resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017.
Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.
Frivillige ordninger
– En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.
Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.
Digital nedgang
Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.
– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.
Følg markedene med DN Investor
Hør DNs podcast: Det er full fyr i boligmarkedet. Mye tyder på at Finanstilsynet vil foreslå å stramme inn ytterligere.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.