Patrick Mulfords foredrag «Why we ’like' – What Brands Can Learn from Humans’» var først ut av Mediekonferansens 16 foredragsholdere fordelt på to dager.
- Kjendisene som får flest likerklikk selger følelser. Slike oppdateringer får flere millioner likerklikk, sa Mulford.
Han trekker frem gigantene Microsoft og Apple og sammenligner deres Facebook-profiler med en populær skuespiller.
Microsoft har 6,7 millioner følgere, men får bare 508 likerklikk på statusoppdateringer. Apple har 43 millioner følgere og har aldri postet noe på Facebook. Skuespiller Jackie Chan har 63,7 millioner følgere og får opp til tre millioner likerklikk for et bilde av seg selv med hundevalper.
Mulford er Executive Creative Director i selskapet theAudience. Selskapet er en av verdens største multikanalsutgivere av digitalt og sosialt innhold.
Han mener at forrbukere ikke bryr seg om merkevarer, men heller om verdiene merkevarene representerer.
- Hvis merkevarer som står for samme verdier som vi deler med våre venner, så vil vi også dele merkevarers statuser på sosiale medier, slår Mulford fast.
Han mener selskaper som Coca-Cola og Disney går riktig vei i sin måte å markedsføre produkter på, og publiserer statusoppdateringer som når følgerne, og som får de til å klikke «liker» eller dele statusen.
- Innflytelse styrer kommunikasjon mye mer enn hva man tror. Mennesker er veldig lette å påvirke. Kan vi høste den innflytelsen, så kan vi oppnå mye, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.