- Det handler om å ha den beste brukeropplevelsen på mobil, sier NRKs sjef for sosiale medier, Ingeborg Volan.
Mediene må være mer bærbar, ha mer utvalg og bli raskere. Volan mener at mange store merkevarer har et utviklingspotensial her.
- Facebook-skaper Mark Zuckerberg fokuserer jo ikke på å være kul, han ønsker at Facebook skal være mest mulig tilgjengelig.
Sjef for sosiale medier i NRK, Ingeborg Volan, stilte spørsmålet «Hvordan beveger folk seg mellom ulike sosiale medier?» under Mediekonferansen torsdag.
Facebook med egen videotjeneste
Ikke overraskende er det Facebook som er den mest populære plattformen, men likevel er det en sterk kamp mellom de sosiale mediene om brukerne.
- Alle vil holde brukerne hos seg selv, og det legges ikke lenger spesielt tilrette for andre sosiale medier på egne plattformer. Det blir vanskeligere å se en YouTube-video på Facebook, sier hun.
Facebook skal allerede være i gang med uttesting av en egen plattform kun for videodeling.
- Twitter er i trøbbel
Instagram følger tett etter Facebook i popularitet, og Snapchat er i vekst. Twitter, derimot, har all grunn til bekymring, ifølge Volan.
- Twitter i Norge er i trøbbel. De skal være veldig bekymret for at det er færre som sier at de bruker Twitter. De klarer ikke å skaffe seg nye brukere og er nødt til å innovere, sier hun.
Les også:
Svensk 25-åring tjener mest i verden på Youtube
Jay-Z i rettssak: - Rettigheter er ikke mitt ansvar
Stein Erik Hagen sponser Munch-museet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.