Det var på Mediaforum-konferansen på Gimle kino torsdag konsernsjef Are Stokstad bekreftet at mediekonsernet Amedia ikke er ferdig med å kutte kostnader.

Hvis mediene vil, kan de skrive om kostnadskutt hver dag, sa Stokstad. Han forklarte at kuttene er nødvendige for å skape handlingsrom for å satse på journalistikken.

Og samtidig som han påpekte at Amedia arbeider intenst med å finne digital vekst, spissformulerte konsernsjefen seg ved å si at – Vi skal kutte masse fremover. Du verden vi skal kutte!

Oppgitt og forbannet

Uttalelsene fra konsernsjef Are Stokstad skaper reaksjoner blant de ansatte.

DN fortalte nylig at den beryktede kostnadskutteren David Montgomery var interessert i å kjøpe Amedia.

I etterkant sa konserntillitsvalgt Eva Stenbro at hvis Montgomerys plan er å kutte seg til bedre resultater, så er det en feilslått strategi.

- Det er ikke mulig å kutte mer nå uten å forringe produktene, sa Stenbro mandag denne uken.

Nå reagerer flere på konsernsjef Stokstads siste kuttbudskap, ifølge Lars Døvle Larsen. Han er klubbleder i Tønsbergs Blad.

- Noen er bare oppgitt, andre er fly forbanna, sier Døvle Larsen, som også er leder for Norsk Journalistlag i Amedia.

- Mitt store spørsmål er hvordan Are Stokstad venter seg at ansatte i Amedia skal gidde å gå på jobb hvis det bare er nye massive kostnadskutt og flere nedbemanninger i utsikt. Hvilken motivasjon gir dette for å stå på, spør han.

Har kuttet 1600 millioner

Døvle Larsen sier «alle» skjønner at mediebransjen er i omstilling, at inntektene er fallende og kostnadene må ned. Men Amedia har allerede kuttet 1600 millioner kroner siden 2008, påpeker han. I 2014 tok redaksjonene 400 millioner kroner i kutt, og en tredjedel av medlemenne i redaksjonsklubben i Tønsbergs Blad er borte siden sommeren 2014.

- Vi har altså allerede omstilt oss på harde livet og står på som bare det for å utføre samfunnsoppdraget vårt. Mange har måttet ta nye oppgaver og lære seg nye ting. Det er de ansattes innsats og kompetanse som er vår store ressurs. Da synes jeg heler konsernsjefen heller bør si at han vil kjempe for hver eneste arbeidsplass. Hans viktigste oppgave burde være å sette mot i de ansatte og motivere dem og skape tro på at det er noe i den andre enden av tunnelen. At det er lys der, ikke bare en mørk vegg, sier Lars Døvle Larsen.

Tekkes ihvertfall ikke ansatte

- Tror du Stokstad sier det han sier for å tekkes en potensiell kjøper?

- Are Stokstad får selv svare på hvem han ønsker å tekkes. Det er i hvert fall ikke de ansatte, sier lederen i NJs konsernlag i Amedia.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia ønsker fredag ikke å kommentere Lars Døvle Larsens uttalelser.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Frp vil betale for statlige avisbud på lørdager

Gir seg i Kulturrådet

Plomberer TV-en for å slippe lisensen

Roger Pihl teller og analyserer all reklamen han mottar i postkassen sin (se video):

Roger Pihl har i elleve år telt og analysert postreklame
Her er hans dom over 2015.
02:13
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.