Konsernsjef Are Stokstad presenterte fredag tallene til mediekonsernet for andre kvartal. Amedia er Norges nest største mediekonsern, og eier rundt 60 større og mindre mediehus over hele landet. Lokalaviskonsernet er igang med en omfattende kuttprosess for å få kontroll på kostnadene, og per andre kvartal er driftsinntektene 280 millioner kroner svakere enn første halvvår ifjor.
Mediekonsernets resultat før skatt er derimot kraftig forbedret og havnet per andre kvartal på 125 millioner kroner, mot 47 millioner kroner i minus for samme periode ifjor.
Polaris Media presenterte fredag sine tall for andre kvartal.
Svikt i andre kvartal
Driftsinntektene til Amedia hadde i andre kvartal en nedgang på 155 millioner kroner til 1.097 millioner. Samtidig ble kostnadene redusert med 155 millioner til 950 millioner.
- Deler av både inntekts- og kostnadsnedgangen i kvartalet skyldes salg og nedleggelse av virksomhet. Justert for dette synker inntektene med 8 prosent og kostnadene med ni prosent sammenlignet med året før, heter det i selskapets pressemelding.
LES OGSÅ: Amedia kjøper rettigheter til 2. divisjon i fotball
- Amedia har en god utvikling. Hele organisasjonen jobber offensivt og godt, og vi ser positive resultater av de grepene vi har tatt. Amedia bygger stadig sterkere digitale relasjoner med abonnentene, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
Resultat før skatt på 108 millioner, mot 5 millioner kroner andre kvartal ifjor.
88 mill. i tapte annonser
Amedias samlede annonseinntekter var i andre kvartal 88 millioner lavere enn året før. Annonseinntektene i sammenlignbare aviser hadde en nedgang på 12,2 prosent, og inntektene fra annonser på print var 14,9 prosent lavere enn tilsvarende periode i 2014.
Den digitale annonseomsetningen stagnerte, hovedsakelig som følge av effektene av automatisert annonsesalg. Konsernets digitale annonseinntekter var i kvartalet 151 millioner og utgjorde 30 prosent av annonseomsetningen.
- Resultatet preges fortsatt av de endringene vi ser i annonsemarkedet. I dette kvartalet får vi effekter av økt utbredelse av automatisert annonsesalg. Vi ser på mulighetene for Amedia i dette markedet, sammen med andre grep for å møte annonsørenes endrede behov. Amedia jobber blant annet aktivt med tilbud om innholdsmarkedsføring lokalt, kommenterer Stokstad.
Mediehusene bedrer sin EBITDA-margin i andre kvartal til 13,8 prosent, opp fra 11,9 prosent mot samme periode ifjor.
Resultatet i Trykk Norge og distribusjon, Trykk Russland og Digitale Medier er noe svakere enn fjoråret. Nedgangen i Trykk Norge og distribusjon skyldes primært lavere volumer. Den russiske virksomheten preges av svak utvikling i russisk økonomi, sterk konkurranse og svekket rubelkurs, mens Digitale Medier har oppstartskostnader som trekker kvartalsresultatet noe ned fra fjoråret. Annen virksomhet var i fjor belastet med tap knyttet til salg av virksomhet.
Les også: Amedias mistet en halv milliard i inntekter i 2014
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.