Strømmeselskapet Netflix tar en stadig større del av underholdningsmarkedet i USA, og det har vært en tøff uke for tradisjonelle underholdningsselskaper i USA.

Aksjekursen i USAs mediegiganter har falt hardt de siste dagene etter at flere rapporterte om svakere seertall og fall i betalende TV-kunder, viser en sammenstilling fra Marketwatch.

Netflix-aksjen er opp over 12 prosent etter at selskapet annonserte planer om å ekspandere inn i det ssiatiske markedet. Torsdag nådde aksjen tidenes toppnotering.

Asia-satsing: Den 28. august kommer den første spillefilmen som legger preimeren sin til Netflix. Oppfølgeren til den kinesiske storfilmen «Snikende tiger, skjult drage» (2000).
Asia-satsing: Den 28. august kommer den første spillefilmen som legger preimeren sin til Netflix. Oppfølgeren til den kinesiske storfilmen «Snikende tiger, skjult drage» (2000). (Foto: The Weinstein Company)

Det 18 år gamle selskapet er verdsatt til omtrent 52 milliarder dollar, omtrent 430 milliarder kroner med dagens kurs. Det er til sammenligning nesten like mye som Norges mest verdifulle selskap, Statoil, er verdt (441 milliarder).

De etablerte TV og mediegigantene i USA går det derimot verre med:

  • Medieselskapet Viacom falt over 13 prosent kun på torsdag, etter å ha levert lavere enn ventede kvartalsresultater.
  • Time Warner Cable-aksjen var ned på sitt laveste nivå på ni måneder denne uken, og har falt nesten ti prosent siden onsdag. Det til tross for at selskapet leverte bedre enn ventet resultat for andre kvartal.
  • Underholdningsgiganten Disney eier en rekke TV-kanaler i tillegg til å produsere egne filmer, og får også hard medfart på børsen. Selskapet la frem skuffende tall for sin mest innbringende tv-kanal, sportskanalen ESPN, på tirsdag. Det førte til at Disney-aksjen falt med ni prosent, det største endagsfallet på fire år for selskapet.
  • Film- og TV-selskapet 21st Century Fox er ned 13 prosent denne uken etter å ha levert svakere enn ventede kvartalstall.
  • Comcast og CBS er også ned oppunder ti prosent de siste dagene.

Den amerikanske avisen New York Times skriver at det kan gå mot krisetider for tradisjonell TV etter aksjefallet i de tradisjonelle medieselskapene, og at investorer frykter konkurranse fra strømmeselskapene.

- Det er en uhyggelig følelse rundt utviklingen, den virker ikke å drives av fundamentale forhold. Bekymringen er at når du ser fem-ti år frem i tid, blir du mer usikker, sier analytiker David Bank i RBC Capital Markets til avisen.

Les også på DN.no:

Prøver å løfte sløret på Kinas hemmelige gigantfond  

Verdier tilsvarende to ganger Statoil er borte siden april

Nord-Korea tar en halvtimes avstand fra Japan

Se DNTV:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Takker «Lilyhammer» for «House of Cards»

Takker «Lilyhammer» for «House of Cards»
Den norske seriesuksessen gjorde at Netflix-sjef Reed Hastings torde å bruke mer enn 100 millioner dollar på «House of Cards».
02:09
Publisert: