Diskusjonen om Facebook-publisering av det ikoniske Nick Ut-bildet fra Vietnamkrigen kulminerte fredag.
Først gikk Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen direkte ut mot Facebook-sjef Mark Zuckerberg, der Hansen i et åpent brev til Zuckerberg oppfordret Facebook-gründeren til å endre retningslinjene for posting av slike type bilder.
Så kastet statsminister Erna Solberg seg på.
– Facebook tråkker feil når de sensurerer slike bilder. Det bidrar til å bremse ytringsfriheten, skrev Erna Solberg på sin Facebook-side, mens hun publiserte Uts bilde.
Fredag kveld kom så meldingen om at Facebook snur og gir tillatelse til deling av det historisk berømte bildet.
– På grunn av dets status som et ikonisk bilde med historisk betydning, oppveier verdien av å tillate deling, verdien av å verne samfunnet ved å fjerne det, skriver en talsperson for Facebook i en epost til AFP.
– Vi har derfor bestemt oss for å gjeninnsette bildet på Facebook, hvor vi er klar over at det har blitt fjernet, tilføyer den ikke navngitte talspersonen.
Roser statsministeren
At en statsleder går såpass hardt ut mot et stort kommersielt selskap, er nye takter, ifølge kommunikasjonstoppene Henriette Grønn og Preben Carlsen.
– Det er uvanlig, sier Henriette Grønn.
Hun har bakgrunn fra First House og Geelmuyden Kiese, og følger norsk og amerikansk politikk og næringsliv tett.
Grønn forstår at Facebook må ha noen regler og reguleringsmuligheter, men mener likevel disse reglene må kunne diskuteres.
– Solberg utfordrer ikke dette på den tradisjonelle måten. Det er kult at hun i 2016 tør å utfordre normer på denne friske måten, uten å gå for langt i lys av rollen hun besitter. Det å tørre å bruke utradisjonelle metoder som denne viser at hun er åpen og modig i å fornye måten statsministeren kommuniserer på i ett med tiden. Rollen er noe helt annet i dag enn for 50 år siden, sier Grønn.
Konsernsjef i pr-byrået Trigger, Preben Carlsen, synes det er interessant av Solberg, som for kort tid siden innviet Facebooks lokale salgskontor i Norge.
– Da hyllet hun Facebook for alt de har gjort for oss. Nå har hun snudd, selv om sensurpolicyen til Facebook har vært utsatt for kritikk i lang tid før Aftenposten gjorde sitt stunt, sier Carlsen.
Fjernet bildet
Noen timer etter at at statsministeren la ut det ikoniske bildet, ble innlegget fjernet av Facebook.
Da satt Solberg på et fly mellom Oslo og Trondheim. Da Solberg landet, var bildet fjernet uten forvarsel.
«Høyst beklagelig», var statsministerens svar.
– Det de gjør ved å fjerne bilder av denne typen, uansett gode hensikter, er å redigere vår felles historie. Jeg ønsker at barn i vår tid også skal få mulighet til å se og lære av historiske feil og hendelser. Det er viktig, sier Solberg, som fikk følge av flere andre regjeringsmedlemmer, deriblant kulturminister Linda Hofstad Helleland, som inviterte Facebook og norske redaktører til et møte.
Hun håpet Facebook benytter anledningen til å gjennomgå sin redigeringspolicy.
Republiserte
Solberg la fredag ettermiddag, før Facebook snudde, nok en gang ut bildet til Nick Ut, men denne gang i sensurert form. I tillegg har statsministeren lagt ut flere ikoniske bilder, i sensurert form. Blant annet av Ronald Reagans møte med Mikhail Gorbatsjov, Martin Luther King under marsjen mot Washington, Churchill, Roosevelt og Stalin på Malta-konferansen, og det ikoniske bildet fra protestene på Den himmelske freds plass i Beijing i 1989.
– Jeg synes det er friskt og bra at en statsleder tør å ta i bruk nye virkemidler, og jobbe på digitale og sosiale mediers premisser for å sette en agenda, sier Carlsen.
Facebook svarte fredag ettermiddag ikke konkret på DNs spørsmål, men Spotlight videreformidler følgende svar fra Facebook, og ber DN sitere «en talsperson» for selskapet.
– Mens vi erkjenner at dette bildet er ikonisk, er det vanskelig å lage et skille mellom å tillate et fotografi av et nakent barn i det ene tilfellet og ikke i andre. Vi forsøker å finne den rette balansen mellom å la folk få uttrykke seg, samtidig som å opprettholde en trygg og respektfull opplevelse for vårt globale samfunn. Våre løsninger vil ikke alltid være perfekte, men vi vil løpende forsøke å bedre våre retningslinjer og måten vi håndhever dem på, uttaler talspersonen.
DN var i kontakt med Facebooks pr-byrå også etter Solbergs andre innlegg. De hadde ingenting å tillegge sitt første svar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.