Mandag 3. oktober kan vise seg å bli en skjebnedag for Schibsted: Da avslørte Facebook at det går i strupen på rubrikknettsteder som Schibsted-eide Finn.no med sin nye «Marketplace»-tjeneste.
Kunngjøringen har rystet Schibsted kraftig på Oslo Børs:
På knappe to uker har selskapets børsverdi falt med nesten 12 prosent. Fortsetter den negative utviklingen kan a-aksjen til Schibsted snart bli verdsatt til under 200 kroner. Det har ikke skjedd siden 15. november 2014. Siden nyttår har mediehusets aksjeverdi sunket med 20,4 milliarder kroner.
Merker ikke Facebook-tjeneste
I New Zealand har Facebook Marketplace vært åpent i flere måneder allerede. Den digitale markedsplassen Trade Me, som er New Zealands svar på Finn.no, forteller at Facebooks inntog på rubrikkmarkedet ikke har ført til mindre trafikk på deres nettsider – snarere tvert imot.
– I perioden Facebook Marketplace har vært tilgjengelig på markedet, så har vi sett en vekst på vår markedsplass. De fem siste kvartalene er det også kommet flere selgere til oss, skriver markedsplass-sjef i Trade Me, Stuart McLean, i en epost til DN.
Han sier de har tatt konkurransen fra Facebook på største alvor.
– Vi hadde vært ganske naive om vi ikke hadde tatt hensyn til selskaper som er en konkurrent til vår virksomhet. Vi anerkjenner også brukerbasen Facebook har, skriver McLean.
I likhet med Norge er New Zealand et relativt lite land på verdensbasis med i underkant av fem millioner innbyggere. Trade Me-sjefen tror nasjonal tilhørighet og over 17 år med erfaring gjør at deres kunder ikke rømmer over til Facebooks markedsplass med det første.
Økt trafikk, lavere kurser
– Vi er basert i New Zealand, har effektive metoder for å hindre svindel og 24 timers kundeservice. Det gjør at vi kan komme med raske tilbakemeldinger og sikre kundene mot personer som prøver å lure dem, skriver han.
Til tross for økt trafikk, pekte også Trade Me’s aksjekurs nedover etter at Facebook kunngjorde at det skulle lansere sin egen markedsplass. Kursen er likevel opp over 25 prosent det siste året – mot Schibsted som er ned nærmere 30 prosent siden nyttår.
«Ingen effekt»
Finansdirektør Trond Berger i Schibsted har samme Facebook-erfaring som Trade Me i New Zealand.
– Vi ser ingen effekt av Facebook Marketplace i våre markeder og Schibsted ser på Facebook Marketplace som en aktør som vil påvirke våre inntekter i svært liten grad. Våre hovedinntekter er fra eiendom, jobb og bil, og vi har en liten andel fra «Torvet-tjenester». Innenfor «Torvet-tjenester» har Schibsted en mye bedre kategorisering og søkefunksjonalitet, skriver Berger.
Han mener konkurransen fra Facebook bidrar til at Schibsted utvikler seg som selskap.
– Det arbeides hele tiden med produktforbedringer i Schibsted for å være i forkant med de beste produktene i våre markeder, skriver Berger.
Gjorde aksjekupp
Selv gjorde finansdirektøren et aksjekupp da han solgte 15.000 aksjer for 4,8 millioner kroner i november ifjor. Hadde han solgt torsdag, hadde han sittet igjen med 1,7 millioner kroner mindre.
– Schibsteds konsernledelse har en stor del av sin kompensasjon knyttet til aksjeprogrammer som er avhengig av hvor godt Schibsted gjør det. Da er det naturlig at man av og til selger aksjer i de periodene børs reglementet tillater det.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.