Rundt 300.000 Altibox-kunder ligger fortsatt an til å miste TV 2-kanalene, og dermed TV 2s kamper fra fotball-EM i Frankrike, fra natt til tirsdag.
Nå bruker begge parter Facebook til å jage kundene sine mot andre løsninger.
Angrep er det beste forsvar
TV 2 skriver på Facebook at «Vi skjønner det er frustrererende, og vi beklager at våre seere blir rammet i denne situasjonen. Kampene sendes også på TV 2 Sumo. 59 kroner for første måned.»
Altibox skriver på sin Facebook-side at «For de fotballinteresserte minner vi om at EM-kampene også sendes på SVT1 og svensk TV4. Disse er inkludert i basispakken hos alle TV-kundene hos Altibox.»
Trengte tilleggstid
Forhandlingene mellom TV 2 og Altibox Brudd mellom TV 2 og Altibox Men partene ble enige om å utvide fristen til 20. juni.
LES OGSÅ: Krever nye kontrakter hos tv-leverandørene
Nå er forhandlingene inne i en kritisk fase.
- Ledelsen sitter ved forhandlingsbordet. Beklager at de ikke kan gi noen kommentarer nå. Vi tar kontakt med deg igjen senere, skriver kommunikasjonsrådgiver Lars Rasdal i Lyse og Altibox.
TV 2 advarerte sent søndag kveld om at Altibox-kundene kan miste TV 2-kanalene ved midnatt natt til tirsdag.
I så fall blir det nok et vitnesbyrd om den tøffe maktkampen mellom innholdsleverandører og distributører i det norske markedet.
- Dette dreier seg ikke kun om pris, men også om en del tilleggstjenester, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.
Høyt press
Den 9. juni ble den fjerde store tv-distributøren, RiksTV, enig med TV 2 om en ny avtale.
Den innebærer at RiksTV-kundene ikke bare kan se TV 2 hjemme eller på hytta der de har antenne, men at de også får tilgang til TV 2s kanaler via nettbrett og mobiltelefon, uansett hvor de befinner seg i landet.
Det betyr at RiksTVs kunder kan få med seg både fotball-EM, Tour de France og OL fra TV 2 uansett hvor i landet de befinner seg.
Etter det DN forstår er manglende enighet rundt slike løsninger, samt tilgang til arkivprogrammer fra den siste uken, blant årsakene til at forhandlingene mellom TV 2 og Altibox har gått i stå.
Fikk gjennombrudd
I februar havnet TVNorge-kanalene i en Slik ble Canal Digital og Discovery enige med distributøren Canal Digital.
Da var det Altibox som kunne fortelle sine kunder at selskapet allerede hadde inngått en langsiktig avtale med TVNorge og alle de andre kanalene i Discovery-gruppen, inkludert sendinger fra norsk eliteseriefotball og OL som Discovery har sikret seg rettighetene til.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.