Kulturminister Linda Hofstad Helleland er bekymret over at amerikanske teknologikjemper som Google og Facebook kan stikket av med opp mot fire milliarder kroner i det norske annonsemarkedet, hvilket tilsvarer så mye som hver femte krone.

LES OGSÅ: - Er såvidt i startgropen dnPlus  

Kartlegger konsekvensene

Mandag inviterte Helleland sine kolleger, kulturministrene fra alle de nordiske landene, til felles kartlegging av konsekvensene økt konkurranse fra selskaper som Facebook og Google har for mediemangfoldet i Norden.

LES OGSÅ: Samler seg mot Google og Facebook dnPlus

Undervisnings-, forsknings- og kulturminister Illugi Gunnarsson fra Island, Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke og kultur- og kirkeminister Bertel Haarder fra Danmark var blant kulturministrene som delte Hellelands bekymring over fallende annonseinntekter for de tradisjonelle mediene.

Ministrene ga Nordisk Ministerråds sekretariat i oppdrag å kartlegge pågående utredninger om den aktuelle utviklingen i medielandskapet.

Skal skissere tiltak

Kartleggingen vil også skissere mulige tiltak. Kartleggingen vil være ferdig i starten av 2017 og vil danne basis for en videre diskusjon i nordisk ministerråd i 2017, når Norge har formannskapet.

- Annonseinntekter er en viktig del av medienes økonomi. Når de svikter har det ha konsekvenser for mediemangfoldet, men også for demokratiet fordi medienes mulighet til å ivareta sitt viktige samfunnsoppdrag blir svekket. I dag opplever mediebransjen stor konkurranse i annonsemarkedet fra globale aktører som distribuerer nordisk medieinnhold, uten å produsere innhold selv. Det er viktig å følge utviklingen og jobbe sammen for å skape rammevilkår som bidrar til en fortsatt bærekraftig og vital nordisk mediebransje. Jeg er derfor glad for tilslutningen til en kartlegging som vil gi oss et godt grunnlag for å diskutere hva de nordiske landene kan gjøre sammen for å legge til rette for mediemangfold, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Digitalisering er positivt

Det var bred enighet om at digitalisering også har mange positive sider.

- Digitalisering byr på fantastiske muligheter, og gjennom innovasjon får vi spredd nordisk kultur til et enda større publikum her hjemme og i utlandet. Samtidig byr digitalisering og den nye konkurransen i annonsemarkedet på utfordringer for vårt nordiske mediemangfold. Derfor trenger vi et sterkere nordisk kunnskapsgrunnlag om utviklingen, sier Linda Hofstad Helleland.

LES OGSÅ:

NRK taper mest

Totalt omslag for reklamebransjen

Varsler basketak med Finn dnPlus  

Se video:

Grunnsteinen lagt ned for det nye Nasjonalmuseet
Se animasjonsvideoen av det nye Nasjonalmuseet her. Museet skal stå klart i 2020
01:11
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.