- Folk følger meg rett og slett fordi jeg lager innhold som de ønsker å se. Det et ikke verre enn det, sier Joachim Haraldsen.

Han er i yngre grupper kanskje bedre kjent som Noobwork, og er med 156.000 abonnenter en av Norges mest populære norskspråklige youtubere.

Haraldsen har torsdag og fredag sett norske medier, annonsører og reklame- og mediebyråer snakke om omstilling og innovasjon i mediebransjen på Mediaforums mediekonferanse i Tønsberg.

Torsdag satt han i et panel sammen med blant annet salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 og kommersiell direktør Christian Haneborg i VG.

- Lager ting mens jeg går

Haraldsen, som har slått seg opp på Youtube gjennom videoer der han filmer seg selv mens han spiller ulike dataspill, irriterer seg over hvor treg mediebransjen kan være.

- Jeg får en ide på kvelden, legger meg, og gjennomfører ideen dagen etter. Hvis jeg tenker for mye på det og overproduserer mister jeg den direkte og noe impulsive tonen som de som følger meg liker. Det dummeste jeg kan gjøre er å planlegge det i stykker, sier han, og fortsetter:

- Jeg lager ting mens jeg går, og planlegger ofte mens jeg filmer. Dersom det hadde vært en tv-produksjon, ville hvert eneste minutt vært planlagt, sier Haraldsen, som i september i fjor opprettet et aksjeselskap for første gang.

Ved utgangen av året hadde han inntekter på hele 1,3 millioner kroner.

Les også: Nå har han tjent over 100 millioner som verdens største Youtube-stjerne

Store videoendringer

Lineære tv-kanaler tjener fortsatt gode penger på annonser, men ser man bak tallene er det flere farer som venter rundt hjørnet.

DN har tidligere skrevet om hvordan tv- og mediemarkedet er i endring:

  • I 2010 så norske tenåringer i snitt 111 minutter hver dag på lineær tv. I 2015 var tallet 67 minutter, og så langt i 2016 er tallet 58 minutter, ifølge mediebyrået Mediacom.

Haraldsen mener både VG og TV 2 gjør mye bra, og roser førstnevntes VGTV-avspiller. Men han mener begge aktørene, som er de største kommersielle aktørene i medie-Norge, burde vært flinkere til å tilpasse seg endringene i markedet, og vist bedre forståelse for den unge målgruppen. 

- Nå er jo jeg enda ung og har noe mindre fartstid i bransjen en mine panel-kolleger, men det betyr også at jeg ikke er «grodd fast» i noe mønster. Jeg har full forståelse for at de ikke kan være like fleksible og raske i vendingen, siden jeg bare er meg selv, og de har ansvar for en annen type organisasjon. Men at de ikke har tenkt på små ting, som ikke nødvendigvis trenger å koste allverden, det skjønner jeg ikke, sier Haraldsen, og fortsetter:

- Youtubere har skjønt hvordan man kan gi underholdning til unge. Hvorfor har ikke disse mediene «kjøpt» ut en youtuber, og bedt den jobbe i et år og rett og slett jobbe med å finne gode prosjekter, spør Haraldsen?

Les også: NRK fryktet at foreldre skulle gjøre «Skam» ukult - droppet å promotere serien før Skavlan

Har investert milliarder

Et mediekonsern Haraldsen ikke vil kritisere, er MTG, som eier TV 3 og P4. Det svenske selskapet har investert tungt i såkalte multikanal-nettverk - selskaper som organiserer og støtter personligheter som er store på internett, og har også brukt flere milliarder kroner på e-sport.

Vigor Sörman, gründer i Splay og Christina Parker, norgessjef i Splay. Foto: Elin Høyland
Vigor Sörman, gründer i Splay og Christina Parker, norgessjef i Splay. Foto: Elin Høyland (Foto: Dagens Næringsliv)
 

På Mediekonferansen i Tønsberg var Vigor Sörman, gründer og administrerende direktør i Splay - et selskap som blant annet representerer Youtube-stjerner som Prebz og Dennis, mener mediene har mye å lære av de unge aktørene.

- Det mediene kan lære av er hvor raskt innholdsproduksjonen må skje. I dag tar det kanskje et år å selge inn et tv-format. Det kan ta et halvt år å produsere, før man skal lansere. Det youtubestjernene gjør er at de kaster noe ut, og får direkte tilbakemeldinger fra publikummet sitt, så det vet akkurat hva som fungerer og hva som ikke fungerer, sier Sörman.

Les også: Youtube-stjernene tar 50.000 kroner for et kjøpesenterbesøk og omsetter for 2,7 mill.

Sörman sier Splay jobber med å hele tiden teste hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. Dersom man har suksess, så går man videre med satsingen.

- I Sverige har vi solgt tre store produksjoner til tv-kanalene nå, der vi har testet formatet før vi solgte det, sier Sörman.

VG: Han har en ferdig plattform

Kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg mener Haraldsen har noen gode poenger, og mener han er i samme båt som VG når det gjelder innholdsproduksjon.

Kommersiell direktør Christian Haneborg i VG (tv), debattleder Svein Tore Bergestuen (midten) og salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 (th). Foto: Elin Høyland
Kommersiell direktør Christian Haneborg i VG (tv), debattleder Svein Tore Bergestuen (midten) og salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 (th). Foto: Elin Høyland (Foto: Dagens Næringsliv)
 

- Vi satser tungt på den redaksjonelle utviklingen og gjør mange ting digitalt der vi arbeider raskt og tester oss frem, sier Haneborg, før han fortsetter:

- Men der resonnementet hans stopper opp handler om plattformer. Han lager innhold, men har allerede en ferdig plattform han gjør det på. Vi jobber med å utvikle vår plattform, og teknologi er tidkrevende. Det er ikke noe som kan gjøres umiddelbart, sier Haneborg.

Les DN Etterbørs' saker fra Mediekonferansen:

- Vi er helt avhengige av mediene

Google-topp til VG-direktør: - Jeg skjønner at dere tenker vi er skumle  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.