I innkallingen som gikk ut i forrige uke sto det:
«Vi inviterer til allmøte for redaksjonen hvor det blir redegjort for den nye organiseringen og prosessen videre.»
Les også: Strømmer inn på filmmarkedet
Før møtet var det ventet at beskjeden fra administrerende direktør og ansvarlig redaktør Torry Pedersen ville være at deler av redaksjonen skal spesialiseres.
Nå bekrefter Pedersen dette.
- Det er tre grunner til at vi jobber med dette. Det ene er at vi må bli enda bedre på breaking news. Det andre er at vi må evne å sette dagsorden og avsløre ting...
- Og vinne Skup-priser...?
- Ihvertfall få et diplom i ny og ne og levere saker som setter agenda både for den folkelige og den politiske debatten med jevne mellomrom. Det tredje er at hvis vi skal vi klare oss i fremtiden, så må vi få flere til å bidra med brukerbetaling også digitalt, sier Torry Pedersen.
Skup-prisen deles ut en gang i året av Stiftelsen for en kritisk og Undersøkende Presse. Prisen går til fremragende undersøkende journalistikk, og i tillegg til prisen deles det gjerne ut Skup-diplomer for godt journalistisk metodearbeid.
For å lykkes bedre på de tre satsingsområdene skal VG-journalistene heretter deles i tre hovedgrupper.
VG-sjefen understreker at endelig størrelse på gruppene kan bli noe annerledes:
- Nyheter: Cirka 35 journalister
- Dagsorden: Cirka 40 journalister
- VG+/Betalingsutløsende magasinjournalistikk: Cirka 25 journalister.
Pedersen sier målet med omorganiseringen ikke er nedbemanning, men om å gi VG best mulig journalistisk slagkraft.
Les også: Gjenvunnet omdømme – tapt salg
Halverer antall nyhetsankere
Samtidig som VG-redaksjonen bygges om, skjer det endringer i VGTV, selskapet som driver VGs web-tv-satsing og den tradisjonelle tv-kanal som distribueres til Canal Digital-kunder.
Før helgen ble det på et internt møte opplyst om omorganisering i VGTV, som følge av den uventet lave veksten i salget av web-tv-reklame.
Antall rene nyhetsankre skal etter det DN kjenner til halveres fra fire til to.
Silje Ensrud og Gry Granum Stang som for kun få måneder siden ble lansert blant VGs lineære tv-kanals nye ansikter utad, tas av skjermen og omplasseres til jobber som henholdsvis videojournalist og innholdsprodusent.
Videre kuttes én innholdsprodusent-stilling og det strammes inn på vikarbruk.
Videojournalistene i VGTV skal derimot bli flere, trolig som et ledd i å øke nyhetsproduksjonen, og de nye VJ-ene skal komme fra andre stillinger internt i VG.
- Dere krymper VGTV litt?
- Marginalt. Det er noen som har sagt opp og de stillingene blir ikke erstattet. Og da vi opprinnelig satte organisasjonen ble det ikke nødvendigvis helt riktig slik vi gjorde det den gang, sier Torry Pedersen.
- Dere hadde for mange ankere?
- Vi er kommet til at vi utnytter ressursene bedre ved å gjøre det på et annet vis, sier han.
Skal diskutere
Redaksjonsklubben i VG har deltatt i prosessen, og mener det er mye fornuftig i den overordnede strukturen med en nyhetsgruppe, en dagsordengruppe og en VG+-gruppe.
Det sier leder Dennis Ravndal i VG-klubben. Han tror skillene mellom hvordan journalistene jobber vil bli skarpere enn de er i dag, men likevel ikke absolutte.
- Vi vil fortsatt ha en krimgruppe og en politisk gruppe i VG. Og det vil fortsatt være sånn at en krimjournalist som er i nyhetsgruppen og en krimjournalist i dagsordengruppen vil samarbeide om å løse sakene best mulig, sier Ravndal.
Tøff reklamestart
Beskjeden kommer ikke lenge etter at mediebyråene fremla tall for reklameomsetningen i første kvartal 2015.
Les mer: Mobilreklame tar igjen riksavisene
Tallene viste at det forstatt ikke er noen ende i sikte for papiravisenes fall.
Med en gjennomsnittlig nedgang på 18,5 prosent i år bare akselererer fallet fra fjorårets nedgang på 17,3 prosent.
Også det totale rekalmemarkedet i Norge falt i første kvartal, men bare med et knapt prosent.
Les også: PFU om VG: - Det er forskjell på tekstreklame og tekst som har reklameverdi
Noe av forklaringen er at veksten i det digitale reklamemarkedet flater ut.
Både nett-tv, mobil- og display-annonser hadde en svakere vekst i første kvartal i år enn tilfellet var ifjor.
Reklamesalget av søkemotorannonsering har flatet nesten helt ut i 2015, med en oppgang på knappe 1,7 prosent siden nyttår.
Rakettveksten borte
For VGTVs del er det heller ikke gode nyheter at veksten i web-tv-reklame bare var på ni prosent i første kvartal i år.
– Ser vi på 2014 var det i denne perioden det var enorm vekst i mobil og web-tv, og den veksten flater nå ut, sier Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen.
Hittil har mediebyråene omsatt web-tv-reklame for 48 millioner kroner.
Samtidig har Facebook etablert seg som en formidabel konkurrent også på video, med sin tunge satsing på levende bilder.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter
Les også:
Schibstedsjefen: Vi må delta i konsolideringen som foregår (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.