På tunet bjeffer naboens hunder. I oppkjørselen står en ny, svart Mercedes. Og i annekset til det hvitmalte huset står Per Fredrik Åsly (28) og synger heavy metal.
Vi befinner oss i Kodal, et godt stykke inn i landet fra Sandefjord. Åsly står i et lite studio med svarte vegger: Trommeavdeling til venstre, gitarrom og oppholdsareal i midten og opptaksutstyr for vokal og keyboard til høyre.
Både tilholdsstedet og Åslys jobb befinner seg et stykke utenfor allfarvei. Men ute i den store verden har Youtube-kanalen PelleK samlet over 470.000 abonnenter. En god del av dem er norske, men svært mange bor i land som Japan, Brasil og USA. Tilsammen er videoene hans sett over 44 millioner ganger.
Strakk registeret
Åsly nådde ikke opp i talentprogrammet «X Factor» i 2009. Siden forsøkte han å gjøre lykken på Youtube på kveldstid, mens han jobbet med salg og logistikk på dagtid.
Etter å ha lastet opp endel videoer uten å bryte lydmuren, bestemte han seg for å ta tak i stemmebruken. Hvis han bare klarte å strekke registeret over fire oktaver – med fullt trykk på stemmebåndene – skulle han lykkes, tenkte Åsly.
– Da tok jeg to år hvor jeg sang fra fem til ti timer hver dag og øvde. Til slutt, etter cirka to år, hadde jeg oppnådd det jeg ville. Da lagde jeg en video igjen og startet en ny Youtube-kanal.
Og nå var han inne på noe. Antall abonnenter gikk fra 15.000 til 60.000 på én måned.
Gikk konk
Så gikk firmaet han hadde hovedinntekten sin fra konkurs.
– Jeg skulle gå ned på Nav og fortelle at arbeidsgiver var konkurs, for å bli arbeidssøker og be om penger, forteller Åsly.
Nav mente imidlertid at inntektene hans fra Youtube var for store til at han kunne få ledighetstrygd.
– Det hadde jeg aldri tenkt på, for det var ikke så mye penger, syntes jeg.
Uansett sto han overfor valget: Kutte ut Youtube – eller satse.
– På den tiden laget jeg tre videoer i måneden. Nå bestemte jeg meg for å lage en video hver dag hele måneden for å se om jeg kunne leve av det, forteller Åsly.
Lange dager
Ved siden av stemmeprakten er det unike med Youtube-kanalen PelleK at Åsly lager alle delene av lydsporet selv – fra gitar og trommer til vokal og orkesterarrangementer. Det blir ganske mye arbeid.
– En video om dagen innebærer 12–14–15 timer med arbeid. Men da jeg hadde laget en video hver dag i en måned, hadde jeg mye innhold og folk strømmet veldig til, forteller han.
Nå bidrar fans fra Japan, USA og Norge til at de rundt 200 videoene han har liggende ute blir avspilt nærmere seks millioner ganger i måneden.
Sånt blir det penger av. Åsly inngikk tidligere i år en avtale med det svenske Youtube-selskapet United Screens, et av flere fremvoksende såkalte Multi Channel Networks (MCN). Selskapet håndterer reklamesalg, sponsorater og rettigheter, slik at PelleK kan bruke tiden til å stå i studio og synge. Målet er en million abonnenter.
Åsly har allerede en sunn forretning fra salg av sine 16 albumutgivelser. Videre bidrar fans med vel fem tusen kroner per video han legger ut via nettstedet Patreon.com, som er en tjeneste for ekstra trofaste tilhengere som ønsker å bidra med en slant. Fansen kan også kjøpe singlets, hettegensere og kaffekrus i nettbutikken hans. Han tjener også penger på å gjøre konserter og andre events.
Åsly anslår selv at de månedlige inntektene fra disse kildene varierer mellom 50.000 og 120.000 kroner.
På toppen kommer Youtube-reklame. Her er bildet mer uoversiktlig, fordi Google-eide Youtube selger så mange ulike reklameformater på flere forskjellige måter. Dessuten er Åsly bundet av taushetsplikt.
Fra andre kilder i det gryende norske Youtube-miljøet får DN opplyst at kontaktprisen for Youtube-reklame kan ligge på rundt ti øre per visning. Google tar 45 prosent av omsetningen, og resten må artisten dele med sitt MCN. Likevel tyder dette på at en artist med PelleKs følgerskare kan tjene godt over 100.000 i måneden på sin trafikk – dersom partnerselskapet og Google klarer å selge ut all ledig kapasitet.
PelleK har allerede laget coverversjoner av låter som «The Fox», «Wrecking Ball» og la like før jul ut «Animals» med Maroon 5. Dessuten florerer Disney-låter og temalåter fra «Power Rangers». Alt han tar i blir til metal.
– Jeg synes at alt skal ha doble basstrommer, gitarer og skikkelig høy vokal, sier Åsly.
(Saken fortsetter under videoen)
Big in Japan
Den mest spilte videoen hans er «Unravel». Sangen stammer fra den populære japanske animeserien «Tokyo Ghoul». Videoen er sett over 1,7 millioner ganger på Youtube. PelleK elsker anime, og tror populariteten skyldes flere ting.
– Sangene er utrolig bra, men de blir ofte sunget med autotune, hvilket jeg ikke bruker. Eller så blir de sunget av en kvinnelig vokalist. Jeg gjør det litt annerledes og litt mer teknisk. Pluss at det sikkert er veldig gøy for dem å lage overskrifter som «Utlending synger sang fra Tokyo Ghoul». Jeg har sikkert litt gebrokken uttale, sier han.
Sandefjordingen kan egentlig ikke japansk – men pusser på uttalen ved hjelp av spesielle oversettertjenester på nettet.
Åsly startet å jobbe bevisst med stemmen etter å ha lest i Illustrert Vitenskap om at man kan lære seg å mestre hva som helst hvis man bare øver 10.000 timer. Han har også adoptert slagordet til baseballegenden Babe Ruth: Du klarer ikke å slå noen som aldri gir opp.
Metalstjernen med fire oktavers rekkevidde har følgende råd til andre som vil prøve lykken på Youtube: – Du må regne med å stå opp om morran og jobbe tolv timer. Og du får ikke betalt til å begynne med. Men hardt arbeid lønner seg. Det er egentlig bare det. Det er ikke noe magisk triks, sier han.
– Da jeg begynte med Youtube, tenkte jeg at hvis jeg klarer å jobbe hardere enn faren min, så har jeg ihvertfall startet ganske bra. Han står opp klokken fem hver dag og snekrer.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Sesong fire helt i det blå (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.