Samferdselsdepartementet utlyser konkurranse om distribusjon av aviser i abonnement på lørdager, i områder hvor det i dag ikke er et avisbudnett.
- For at de delene av landet som ikke har et avisbudnett også skal få distribuert aviser, går staten inn og kjøper distribusjon av lørdagsaviser, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Les også: Frp-topp slutter
Bakgrunnen er at Posten fra nyttår ikke lenger har plikt til å gå med post på lørdager, i henhold til den nye postloven som trådte i kraft 1. januar 2016.
- Det er viktig å sikre distribusjon av aviser på lørdager i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en melding på departementets hjemmesider.
Gjelder 15 prosent av landet
85 prosent av Norge er allerede dekket av et avisbudnett, opplyser departementet. For å sikre distribusjon av aviser på lørdager i hele landet, vil Samferdselsdepartementet kjøpe avisdistribusjon for de resterende 15 prosentene av landet.
Les også: VG felt i PFU for Reitan-promo
Dette innkjøpet legges nå ut på anbud via Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser. Fristen for å gi tilbud er 27. april.
Kontrakten skal vare i to år, og den som vinner anbudet skal starte avisleveransene en gang mellom 1. oktober 2016 og 7. januar 2017.
Frem til oppstart vil Posten distribuere aviser i abonnement på lørdager.
I anbudet kreves det at avisene skal være levert senest klokken 17.00 på lørdager.
Frp: Sparer flere hundre millioner
Statssekretær Reynir Johannesson i Samferdselsdepartementet synes det er misvisende å fremstille det som at Frp etablerer et statlig avisbud.
«Det gjør vi ikke,» skriver han i en epost.
Johannesson viser til at det offentlige hele tiden har subsidiert all postomdeling på lørdager, inkludert aviser i områder uten avisbud, gjennom Posten Norge.
«Nå har vi med ny postlov innført full konkurranse i postmarkedet, reduserer antall omdelingsdager fra seks til fem dager i uken og lar markedet konkurrere om å dele ut aviser i områder uten avisbud,» skriver Johannesson.
Den nye postpolitikken innebærer, ifølge Reynir Johannesson, at norske skattebetalere sparer flere hundre millioner kroner i året.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Plomberer TV-en for å slippe lisensen
Roger Pihl teller og analyserer all reklamen han mottar i postkassen sin (se video):