TVNorge innrømmer glatt at sommeren 2014 ikke var noe å juble for.

- Her på huset vil vi nok huske sola og varmen best fra juli 2014, ikke seertallene. Heldigvis er det sjelden vi opplever synkende oppslutning, og hovedårsaken til det i juli er vel kanskje et fantastisk fotball-VM på TV 2 og NRK. I tillegg er det nok mange som har benket seg foran de andre kanalenes nyhetssendinger i disse ustabile tider, er forklaringen kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og SBS Discovery kommer med i en pressemelding fredag morgen.

Sport trakk seere

TV 2s kanaler økte tilsammen med hele 4,4 prosentpoeng, takket være Fotball-VM, Tour de France og en sterk nyhetssommer.

- Sport har vært en viktig bidragsyter til høye seertall for kanalen. «Tour de France» har bidratt til høye andeler i time etter time i juli, tross tidenes sommervær. I tillegg var de siste kampene fra VM i fotball i juli, og har selvsagt bidratt, er forklaringen fra TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i en melding fra TV 2.

Unike nyhetstall

TV 2 er spesielt fornøyd med tallene til Nyhetskanalen. I forbindelse med terror-trusselen mot Norge i slutten av juli hadde kanalen dager med en markedsandel på over 8 prosent både den dagen PST og justisministeren hadde sin første pressekonferanse og dagen etter.

Under selve direktesendingen fra pressekonferansen knuste Nyhetskanalen NRK1.

- Under pressekonferansen 24. juli hadde Nyhetskanalen en markedsandel på 42 prosent og på det meste 122.000 seere, mens NRK1 hadde 21 prosent markedsandel på samme tid, sier Jan-Petter Dahl til DN.no.

- De tallene Nyhetskanalen nå oppnår er uvanlige for en nyhetskanal, også i internasjonal sammenheng. De aller fleste nyhetskanaler har langt lavere markedsandel enn dette, sier nyhets– og sportsredaktør Jan Ove Årsæther ifølge TV 2-meldingen.

TV 2 vant sommeren

Markedsandeler for kanalgruppene. Gjelder seere over 12 år

Kilde: TV 2

 

TV 2 gruppen består av kanalene TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Sportskanalen

SBS Discovery reklame-tv omfatter TVNorge, MAX, FEM, VOX, Discovery, TLC Norge

MTG reklame-tv er kanalene TV3, Viasat 4, TV6

NRK-gruppen omfatter NRK1, NRK2, NRK3/Super

 

Les også:

Norsk storforlag med "Spotify" for ebøker  

Slik kartlegger Facebook meldingene dine

TV 2 Sumo lansert på Apple TV

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @bjorneckblad på Twitter(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.