– Mediehusene er i en tøff posisjon. Men faktumet er at de har mye makt. Hvis de føler de blir skvist ut eller urettferdig behandlet, må de ta grep, sier Julian J. Moore, direktør i konsulentselskapet K2 Intelligence.

Moore var denne uken i Oslo for å snakke på annonsørforeningen Anfos konferanse om «adtech» – annonseteknologi. Hans siste oppdrag var å granske reklamebransjen i USA for den amerikanske annonsørforeningen ANA. Resultatene ledet ut i en rapport som i sommer satte sinnene i kok fordi den konkluderte med at amerikanske annonsører ikke får vite om rabattavtaler mediebyråene får av mediene.

Les også: - Er det dette man kaller en dans rundt gullkalven?

I skvis

Moore, som ikke har erfaring fra bransjen, sier han særlig ble sjokkert over hvordan annonsørene og mediebyråene manglet forståelse for hverandres roller. Men mens han mener annonsører og medie­byråer må bli enige om hvordan være mer åpne og transparente mot hverandre, mener han mediehusene – der annonsene til slutt ender opp – havner i en skvis.

Oslo. 25.10.2016. Julian J. Moore fra amerikanske K2 Intelligence lagde tidligere i år en rapport for den amerikanske annonsørorganisasjonen ANA, som konkluderer med svindel og kickbacks i den programmatiske verdikjeden. Moore gjester Norge for å holde foredrag for norske annonsører og mediebyråer. Foto: Fredrik Bjerknes
Oslo. 25.10.2016. Julian J. Moore fra amerikanske K2 Intelligence lagde tidligere i år en rapport for den amerikanske annonsørorganisasjonen ANA, som konkluderer med svindel og kickbacks i den programmatiske verdikjeden. Moore gjester Norge for å holde foredrag for norske annonsører og mediebyråer. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)
 

– Mediehusene må forstå at de ikke trenger å gå gjennom et mediebyrå, de kan gå direkte til annonsørene. De kan kutte ut mellommannen, sier Moore.

Torsdag startet bransjeorganisasjonen Mediaforums «Mediekonferansen 2016» i Tønsberg, der mediehusenes kommersielle avdelinger møter mediebyråer, annonsører og reklamefolk.

Men mediebyråene er foreløpig ikke bekymret for at mediehusene og annonsørene skal kutte dem ut.

Administrerende direktør Martin Bentzen i mediebyrået MEC sier det ikke er noe nytt at mediehus går direkte til annonsører.

– Det er en interessant refleksjon Moore gjør, særlig basert på funnene i den amerikanske rapporten. Fra mediebyråsidens perspektiv så er vi ute etter et ekstremt godt samarbeid med mediene. Vi er helt avhengige av mediene. Men det vi ser nå, er at vår businessmodell endrer seg. Det er ikke bare mediehusene som har en utfordring, vi er også inne i en veldig stor endring. Det gjør at vi også har en klar ambisjon om å vri inntekter fra et volumbasert inntektsbilde, til et mer konsulentbasert inntektsbilde, sier Bentzen.

Les også: Google-topp til VG-direktør: - Jeg skjønner at dere tenker vi er skumle

Ikke bekymret

Mediebyråene sitter i dag som rådgivere og reklamekjøpere mellom annonsører og mediehusene. Dersom det leddet blir mindre viktig, vil både annonsører og mediehus måtte investere kraftig i å bygge teknologisk forståelse for nye, digitale annonseflater, fordi reklamekjøpene i større grad foregår på digitale børser, der annonsører kan nå nøye definerte målgrupper, med bakgrunn i informasjon om leseres alder, kjønn, brukerhistorie og kjøpspreferanser.

Administrerende direktør Pelle Stensson i mediebyrået Carat, understreker viktigheten av å være en objektiv og transparent partner for sine kunder.

Les også: Vil slippe arbeidsgiveravgift dnPlus  

– ANA-rapporten er viktig, men den tar for seg det amerikanske markedet som er ganske annerledes enn det mindre og mye mer gjennomsiktige norske markedet, mener han.

Norges største mediekonsern, Schibsted, forsøker i disse dager å få norske medier med på den uavhengige digitale annonseplattformen AppNexus.

Stensson mener det bare er positivt dersom mediehusene selv utvikler løsninger som kan gi en enda bedre annonsekjede.

– Schibsted er langt fremme teknologisk, og om de utvikler et tilbud som blir det beste programmatiske tilbudet i markedet, kan vi like gjerne bruke det som noe annet, sier Stensson.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Bli med på kjøretur med den selvkjørende Teslaen (Video: Tesla)
Alle Tesla som produseres nå har fullstendig selvkjørende hardware
03:46
Publisert:

Michelle Obama avviser valgfuskpåstander
USAs førstedame, Michelle Obama, gikk kraftig i rette med Donald Trumps påstander om valgfusk og minnet om at det er velgerne som avgjør utfallet av valget 8. november.
00:54
Publisert: