Schibsted-konsernet leverer sterke tall i første kvartal, over analytikerforventningene.
Driftsresultatet endte på 873 millioner kroner, mot forventningen på 720 millioner kroner, ifølge estimater fra TDN Finans.
Driftsinntektene var på 3,69 milliarder.
Det er veksten i online rubrikksegmentet som trekker resultatene opp:
- Veksten i online rubrikkvirksomheten fortsatte i første kvartal, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar.
VG sliter
Samtidig sliter flaggskipet VG. VG-konsernets driftsinntekter falt med 7 prosent, mens inntektene fra nettet falt med 6 prosent på grunn av «turbulensen som har oppstått i et nettannonsemarked i endring».
VG deltok ikke i annonsekjøp på nett som avdekker brukerens adferd i januar, såkalt programmatic-kjøp, og klarte ikke å oppnå en årsavtale med en stor annonsør.
Opplagsinntektene fra papiravisen falt med 4 prosent på grunn av fortsatt fallende opplag, mens prisøkninger bidro positivt.
Annonseinntektene for VGs papiraviser falt med 21 prosent sammenlignet med første kvartal ifjor. Den underliggende trenden med en strukturell nedgang fortsetter.
Det digitale abonnementsproduktet VG+ vokser raskt og er nå oppe i 52.000 abonnenter. Dette er 31 prosent høyere enn for ett år siden.
Samtidig falt EBITDA for VG-konsernet med 26 prosent, mens EBITDA-marginen var 12 prosent - ned fra 15 prosent. Kostnadene ble redusert med 4 prosent.
Fall for de fire store
Schibsted Norges abonnementsaviser omfatter mediehus i fire av de største byene i Norge: Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.
Driftsinntektene her falt med 8 prosent, mens annonseinntektene falt med 14 prosent. Annonseinntektene på papir falt med 18 prosent, mens annonseinntektene på nett økte med 6 prosent.
Opplagstallet for ukedager falt med 4 prosent i første 2015. Opplagsnedgangen skyldes en blanding av lavere nysalg og økende antall oppsigelser. Løssalg faller også.
Totale opplagsinntekter gikk tilbake med 1 prosent i første kvartal.
DN kommer tilbake med mer.
Schibsted
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.